Cassini kiitää Saturnuksen pinnan läheltä vielä 21 kertaa. Ensimmäisissä kuvissa pinnalta erottui iso pyörremyrsky. Kuva: Nasa
Cassini kiitää Saturnuksen pinnan läheltä vielä 21 kertaa. Ensimmäisissä kuvissa pinnalta erottui iso pyörremyrsky. Kuva: Nasa
Cassini kuvasi ennen loppusyöksyjään Maan yli miljardin kilometrin päästä. Maa on pieni piste renkaiden alla keskellä. Kuva: Nasa
Cassini kuvasi ennen loppusyöksyjään Maan yli miljardin kilometrin päästä. Maa on pieni piste renkaiden alla keskellä. Kuva: Nasa

Luotain sukelsi ensi kertaa Saturnuksen renkaiden ja jättiplaneetan väliin.

Planeettaluotain Cassiniin on saatu yhteys sen jälkeen, kun se oli sukeltanut Saturnuksen renkaiden sisäpuolelle.

Sisärenkaan ja kaasuplaneetan yläpilvien välissä on noin 2 000 kilometrin rako. Sisimpiin renkaisiin oli lennolla lähimmillään matkaa vain 300 kilometriä.

Luotain aloitti näin loppusyöksynsä. Jos kaikki menee hyvin, Cassini lentää renkaiden ja kaasuplaneetta Saturnuksen välistä vielä 21 kertaa.

Cassinin yli 13 vuotta kestänyt kiertely Saturnuksen ja sen lukuisten kuiden ympärillä päättyy 15. lokakuuta.

Nyt lennonjohto ottaa sitä isompia riskejä, mitä lähempänä lennon päätöspäivä on. Lentoa ei voi jatkaa lokakuun jälkeen, koska luotaimen ajoaine loppuu.

Lennonjohto odottaa Kaliforniassa planeetan läheltä aivan uudenlaisia ja korkealuokkaisia kuvia. Parhaissa kuvissa näkyy ehkä jopa 150 metrin kokoisia yksityiskohtia.

Cassini on jo lähettänyt joitakin raakakuvia, ja niitä esitellään luotaimen verkkosivuilla.

Cassini kiitää lähellä renkaita parhaimmillaan 124 000 kilometrin tuntivauhtia planeettaan nähden. Jos siihen osuu pienikin jään- tai kivenpala, voi se tuhota laitteita. Siksi luotaimen eteen siirrettiin suojaksi noin nelimetrinen kilpimäinen radioantenni.

Cassiniin ei tämän suojauksen takia saada välillä yhteyttä.

”Yksikään laite ei ole käynyt näin lähellä Saturnusta”, selitti Earl Maize, Nasan Cassinin lennonjohdosta verkkosivuilla.

”Saatoimme luottaa radan suunnittelussa vain niihin ennusteisiin, jotka perustuvat koottuun tietoon Saturnuksen renkaista. Cassini tulikin syöksyn jälkeen esiin erinomaisessa kunnossa.”

Seuraava Cassinin syöksy Saturnuksen kaasukehään on tiistaina 2. toukokuuta.

Nasa kutsuu Cassinin viimeisiä lentoja suureksi finaaliksi, joka on paitsi näyttävä myös tarjoaa uutta tietoa jättiplaneetasta, sen renkaista ja kaasukehästä. Havaintojen avulla voi ehkä määrittää renkaiden iän ja massan.

Mitä enemmän renkailla on massaa, sitä vanhempia ne ovat, ehkä yhtä vanhoja kuin Saturnus itse, kertoo BBC. Massa saadaan selville mittaamalla, kuinka luotaimen kiihtyvyys muuttuu renkaiden lähellä.

Cassinin vauhti voidaan määrittää hyvin tarkasti, vaikka luotain on nyt yli miljardin kilometrin päässä Maasta.

Luotain on lentänyt tähän asti koko ajan renkaiden ulkopuolella eikä ole voinut määrittää renkaiden massaa. Mittauksia häiritsi taustalla iso Saturnus.

Tutkijat yrittävät nyt myös määrittää, mistä renkaat tarkasti koostuvat. Se tiedetään, että ne ovat enimmäkseen vesijäätä.

Jos renkaat ovat hyvin vanhoja eli muodostuneet samaan aikaan kuin Saturnus, sopii ihmetellä, miten ne näyttävät niin uusilta. Voisi kuvitella että niihin on osunut aikojen saatossa meteoriitteja.

Renkaat voivat olla nuoriakin. Ne ovat saattaneet syntyä, kun iso komeetta tuli liian lähelle Saturnusta ja hajosi miljooniin palasiin.

Cassini lähti Maasta matkaan kohti Saturnusta 15. lokakuuta 1997. Se saapui Saturnuksen lähelle keväällä 2004. Sen jälkeen Cassini on kuvannut läheltä Saturnusta ja sen kuita lukemattomia kertoja.

Luotain pudotti myös Huygens-laskeutujan Saturnuksen suurimman kuun Titanin pinnalle tammikuussa 2005.

Kolmen ja puolen kuukauden kuuri sisälsi pahoinvointilääkettä, hormoneja ja rintojen pumppausta.

Transsukupuolinen 30-vuotias nainen syötti puolisonsa synnyttämää vauvaa pelkästään omalla rintamaidollaan kuusi viikkoa.

Merkkitapauksesta raportoivat endokrinologit Tamar Riesman ja Zil Goldstein Transgender Health -lehdessä. He työskentelevät Mount Sinainin transsukupuolisen lääketieteen keskuksessa New Yorkissa.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun lääketieteellisessä kirjallisuudessa kuvataan sitä, että sukupuolensa miehestä naiseksi vaihtanut on onnistunut imettämään. Tällaisesta on kyllä kiertänyt tarinoita internetissä, mutta niiden todenperäisyydestä ei ole varmuutta.

Nainen haki apua Riesmanilta ja Goldsteinilta, kun hänen hänen kumppaninsa oli yli viidennellä kuukaudella raskaana. Hän oli kiinnostunut rintaruokinnasta, vauvaa odottava puoliso ei.

Aiemmin potilas oli syönyt kuusi vuotta naiselliseksi muuttavia hormoneja, ja nämä hoidot olivat yhä meneillään. Mitään leikkauksia hänelle ei ollut tehty.

Maidon erittymiseen tähtäävä kuuri sisälsi kasvavia annoksia progesteronia ja estradiolia.

Tavallisesti synnyttäneiden naisten maidontuotantoa stimuloi aivolisäkkeen etulohkosta vapautuva hormoni nimeltä prolaktiini, mutta sitä ei ole saatavana synteettisenä valmisteena. Sen sijaan maitorauhasten herättämiseen kokeiltiin pahoinvointilääkettä nimeltä domperidoni.

On näet olemassa kertomuksia siitä, että tämä lääke vauhdittaisi maidontuotantoa. Yhdysvaltain Ruoka- ja lääkevirasto FDA on kuitenkin varoittanut, ettei sitä tulisi käyttää tuohon tarkoitukseen.

Samaan aikaan nainen käytti rintapumppua rintojen stimuloimiseen. Hoidon ansiosta hänelle kasvoivat lääketieteellisen määrittelyn mukaan normaaleilta naisen rinnoilta näyttävät rinnat.

Kuukaudessa niistä alkoi herua maitotippoja. Kolmen kuukauden kuurin jälkeen maitoa valui yhteensä 227 grammaa päivässä.

Kun vauva syntyi, nainen pystyi ruokkimaan vauvaa pelkästään rintamaidolla kuusi viikkoa. Sen ajan lääkäri varmisti, että pienokainen oli terve ja kehittyi normaalisti.

Tämän jälkeen vauva alkoi saada myös äidinmaidonvastiketta, koska rintamaito ei riittänyt. Nainen jatkaa imettämistä.

Se, että transnainen tuottaa maitoa, ei itse asiassa ole yllätys. Monet lääkärit ovat havainneet, että hormoniterapia johtaa rintojen kasvamiseen.

Ei ole mitään syytä, mikseivät tällaisten rintojen maitorauhaset toimisi kuten muillakin naisilla, sanoi transsukupuolisten hoitoon erikoistunut Joshua Safer Bostonin yliopistosta New Scientistille.

On epäselvää, missä määrin määrin lääke ja hormonit tukivat maidontuottoa.

”Pelkästään rintojen stimulaatio voisi riittää”, Safer totesi.

Jos hoito osoittautuu turvalliseksi ja tehokkaaksi, se voi auttaa myös naisia, joilla on vaikeuksia imetyksessä ja naisia, jotka adoptoivat vauvan.

Transnaisen rintamaitoa ei kuitenkaan ole tutkittu. Vielä ei tiedetä, onko sen koostumus sama kuin raskauden kokeneiden ja synnyttäneiden naisten maidon. Siitäkään ei ole aavistusta, miten uudella tavalla tuotettu maito vaikuttaa vauvaan pitkällä ajalla.

Siksi hoitoa ei vielä voi suositella kenellekään, vaikka se vaikuttaakin lupaavalta.

Puhdistusaineet, deodorantit, maalit ja muut haihtuvat kemikaalit lisäävät vaarallisia pienhiukkasia ja epäterveellistä alailmakehän otsonia.

Terveyttä vaarantaville ilmansaasteille on paljastunut yllättävä lähde: öljystä valmistetut kuluttajatuotteet saippuasta maaleihin.

Niistä haihtuvat yhdisteet lisäävät ulkoilmaan päästessään pienhiukkasten ja alailmakehän otsonin muodostusta jo yhtä paljon kuin autojen päästöt, paljasti Science-lehdessä julkaistu tutkimus.

Otsoni on hengitettynä epäterveellistä, ja ilman pienhiukkaset ovat teollisuusmaissa terveydelle kaikkein vahingollisin ympäristötekijä.

Pienhiukkaset kulkeutuvat hengitysilman mukana keuhkoihin ja pystyvät tunkeutumaan keuhkorakkuloihin, pienimmät jopa verenkiertoon. Ne aiheuttavat hengityselinsairauksia ja lisäävät esimerkiksi sydänkohtauksia ja aivoverenkierron häiriöitä.

Pienhiukkasten parhaiten tunnettu lähde on palaminen. Niitä tulee suoraan savupiipuista ja pakoputkista.

Lisäksi pienhiukkasia muodostuu ilmakehän kemiallisissa reaktioissa, joissa on mukana haihtuvia orgaanisia voc-yhdisteitä.

Voc-yhdisteitä haihtuu esimerkiksi sellaisista tuotteista kuin puhdistus- ja pesuaineista, printtereiden painomusteista, kosmetiikasta, maaleista, liimoista, pinnoitteista ja hyönteismyrkyistä. Niitä tulee ilmaan myös autojen pakokaasuista ja haihtuu bensiinistä.

Kuluttajatuotteiden merkitys saastelähteenä on yllättävän suuri siihen nähden, että 95 prosenttia öljyntuotannosta käytetään polttoaineisiin ja vain viisi prosenttia muihin tuotteisiin.

Muiden tuotteiden osuus on alkanut korostua sitä mukaa, kun liikenteen päästöt ovat merkittävästi vähentyneet.

”Autot ovat sata kertaa puhtaampia kuin 50 vuotta sitten”, sanoi tutkijaryhmän jäsen Jessica Gilman Yhdysvaltain meren- ja ilmakehän tutkimuslaitoksesta Noaasta Yhydsvaltain tiedeviikolla Austinissa.

Iso osa päästöistä tapahtuu sisätiloissa.

”Niillä voi olla merkittävä vaikutus, vaikka sitä ei ole aiemmin ymmärretty”, sanoi ryhmän toinen tutkija Christopher Cappa Californian yliopistosta Davisista.

Ilmiö näkyi sekä sisä- että ulkoilmasta tehdyissä mittauksissa, joita tutkijat tekivät Los Angelesissa.

Tutkijaryhmä yhdisti tutkimuksessaan teollisuuden tuotantotilastoja, yksityiskohtaista ilmakehän mittausdataa ja sisäilmatutkimuksia.

Tutkijat eivät vielä osanneet ottaa kantaa siihen, pitäisikö öljypohjaisten tuotteiden käyttöä tulosten perusteella vähentää ja mistä olisi paras luopua.

”Emme tiedä vielä. Olemme vasta tiedonhankinnan alkupisteessä”, sanoo Brian McDonald Coloradon yliopistosta Boulderista.

Helppoa haihtuvien kemikaalien hallinta ei ainakaan ole. Ne kuuluvat kehittyneissä maissa lähes jokaisen arkipäivään, ja niiden tehtävä on nimenomaan haihtua.

Puhdistusaineita ja deodorantteja ei ole tarkoitettu jäämään märäksi kelmuksi iholle tai pestävään pintaan.

”Yleensä hyvä pääsääntö on käyttää mahdollisimman vähän erilaisia kemikaaleja”, sanoi Cappa.