Punaisista kääpiöistä muodostuvan kaksoistähden ympäriltä löytyi protoplanetaarinen kiekko heinäkuussa 2005. Kuva David A. Aguilar (CfA)

Kaksoistähdet näyttävät olevan hedelmällisempiä kuin yksinäiset.

Kaksoistähdet synnyttävät tietokonesimulaatiossa planeettoja siinä kuin yksinäisetkin. Ne saattavat olla jopa yksittäisiä tähtiä hedelmällisempiä.

Tähtitieteilijät ovat olettaneet, että kahden tai useamman toisiaan kiertävän tähden vetovoimakentät olisivat liikaa syntyvälle planeettakunnalle. Alan Bossin uusien tietokonesimulaatioiden mukaan tilanne saattaa kuitenkin olla päivänvastainen. Hän matki simulaatioissaan sekä yksittäisten että monesta tähdestä muodostuvien järjestelmien ympärille syntyviä planeettakuntia. Moninkertaisten tähtijärjestelmien vetovoimien ristituli näytti siivittävän planeettojen syntyä aiheuttamalla protoplanetaariseen kaasu- ja pölykiekkoon kokkareita, joista planeetat alkavat kasvaa.

Astronomy-lehden uutinen päättyy Bossin toteamukseen: ”Olemme oppimassa, että planeettakuntia voi löytyä jos jonkinlaisten tähtien ympäriltä.” Kaksi kolmesta Linnunradan tähdestä kuuluu kaksoisjärjestelmään.