Kuva: Swansean yliopisto
Kuva: Swansean yliopisto

Kuuma kaasukäsittely muokkaa rengasjätteestä uusien renkaiden raaka-ainetta.

Hylätyistä autonrenkaista voi muokata uusia kuuman kaasukäsittelyn avulla. Keksintö voi poistaa erään maailman suurimmista jäteongelmista.

Yksin Suomessa vanhoja autonrenkaita kertyy noin 45 000 tonnia vuodessa, josta valtaosa kierrätetään, kertoo Suomen rengaskierrätys. Koska renkaiden sisältämät lisäaineet voivat liata luontoa, päästöjä seurataan jatkuvasti. Rengasjätettä käytetään meillä muun muassa maanrakennukseen.

Englannissa renkaiden käyttö maan täytteenä kuitenkin kiellettiin viime vuonna, joten siellä etsitään kiivaasti uusia tapoja rengasvuorien hävittämiseen. Vulkanoidun kumin uusiokäyttö on vaikeaa, sillä se ei sula käyttökelpoiseksi raaka-aineeksi.

Swansean yliopiston insinööri David Isaac kollegoineen ratkoi ongelman käsittelemällä renkaista rouhittua kumimurskaa ionisoituneella hapella eli happiplasmalla. Näin murska saadaan sekoittumaan raakakumiin, jota ei ole vulkanoitu. Plasmakäsittelyn vaikutus ei kuitenkaan kestä pitkään, eli vanha rouhe on sekoitettava uuteen välittömästi.

Swansean yliopiston tiedote kertoo insinöörien työskentelevän parhaillaan prosessin kaupallistamiseksi.