Tähteä ympäröivässä pölyrenkaassa kasaantuu planeettoja.

Ansasta saatiin nyt ensi kertaa havaintoja.

Planeetat, komeetat ja muut kiviset kappaleet muodostuvat teorian mukaan tähtiä kiertävistä pölyhiukkasista. Halkaisijaltaan mikrometristä millimetriin olevat hiukkaset takertuvat toisiinsa ja klimppiintyvät suuriksi murikoiksi. Selittämättömäksi vain on jäänyt, miksi isommat, millimetrin kokoiset hiukkaset eivät tule imaistuiksi kiertämäänsä tähteen, ennen kuin ne ehtivät kasautua suuremmaksi möhkäleeksi.

Tutkijat ovat esittäneet, että pölyä voisi pidätellä pieni pyörre, jonka luoma painepiikki pystyy keräämän yhteen millimetrin kokoisia hiukkasia. Tiivistymästä pöly voisi kasvaa kilometrin mittaiseksi kiveksi ja planeetaksi.

Nyt Sciencessa raportoineet tutkijat ovat löytäneet viitteitä tällaisista pölyansoista, jotka ovat muodostuneet Oph IRS 48 -nimisen tähden läheisyyteen. Tähteä kiertävässä pölykiekossa havaittiin hyvin epäsymmetrisiä millimetrin kokoisten hiukkasten kertymiä, kun taas pienemmät hiukkaset olivat jakautuneet tasaisesti. Havainnot vastaavat teoreettista mallia pölyansasta.

Havainnot pölyansoista tehtiin Atacaman autiomaassa sijaitsevalla Alma-teleskoopilla.