Planeetan metsästäjät ovat saaneet uuden keinon, jolla löytää Maan kokoiset planeetat kaukaisten tähtien ympäriltä. Entistä realistisemmat tietokonesimulaatiot nimittäin kertovat, että pientenkin planeettojen muodostuminen saa aikaan kirkkaan renkaan keskustähden ympärille.

Planeetta-alkiot kasvavat planeetoiksi kiertäessään tähteä, jota ympäröi pölykiekko. Yhdysvaltalaiset Scott Kenyon ja Ben Bromley huomasivat simulaatioistaan, että kiekossa kasvavan planeetan – pienenkin – vetovoima saa sen reitillä olevat kivet törmäilemään keskenään. Törmäilyssä muodostuu pölyä, joka leviää ympäristöön. Näin syntyvä pölyrengas heijastaa tähden valoa.

Harvardin yliopiston tiedote kertoo, että tutkijat selvittävät parhaillaan, millä tavalla kirkkaan pölyrenkaan muoto ja koko riippuvat sen lähistöllä muodostuvan planeetan ominaisuuksista. Jo nyt renkaita voidaan käyttää arvioitaessa maankaltaisten planeettojen yleisyyttä.