Taiteellinen näkemys vauvaplaneetasta kiertämässä emotähteään. Kuva: Johny Setiawan

Hydran tähdistöstä löytynyt nuori eksoplaneetta voi tarkentaa käsitystä planeettojen muodostumisesta.

Saksalaisen Max Planck -instituutin tähtitieteilijät uskovat löytäneensä ensimmäisen vastasyntyneen eksoplaneetan. Kymmenen kertaa Jupiteria massiivisempi möhkäle löytyi 8-10 miljoonaa vuotta vanhan tähtinuorukaisen TW Hydraen pölykiekosta. Mikäli kyseessä todella on vauvaplaneetta, eikä esimerkiksi sammunut tähti, se voi tarjota aivan uutta tietoa planeettojen kehityksestä.

Oman aurinkokuntamme ulkopuolisia eksoplaneettoja on tähän mennessä löydetty 270. Myös syntymässä olevia tähtiä ja niitä ympäröiviä pölykiekkoja on havaittu jo satoja. Tutkijat ovat päätelleet, että pölystä ja kaasusta tiivistyy kivimöhkäleitä, asteroideja ja lopulta planeettoja, mutta suorat todisteet tapahtumaketjusta ovat tähän mennessä puuttuneet.

Johny Setiawanin johtama tutkimusryhmä kävi läpi kaiken kaikkiaan 200 tähden pölykiekot, kunnes 180 valovuoden päässä olevasta Hydran eli Vesikäärmeen tähdistöstä tärppäsi.

Vauvaplaneetaksi arveltu kohde havaittiin sen emotähteen aiheuttaman huojunnan perusteella.

Havainnosta kertoi Nature.