Viagran hankinta nolottaa. Kuva: Wikimedia Commons
Viagran hankinta nolottaa. Kuva: Wikimedia Commons

Nolostumme omien silmiemme edessä.

Seksilelujen, kondomien tai peräpukamalääkkeiden ostaminen julkisesti tuntuu monista nololta. Tuoreen tutkimuksen mukaan nolous ei kuitenkaan katoa mihinkään, vaikka samat asiat ostettaisiin yksityisesti verkkokaupasta.

Michiganin ja Indianan yliopistojen yhteisessä tutkimuksessa kuluttajien nolostumista selvitettiin kahdessa kokeessa.

Ensin tutkijat pyysivät 177 vapaaehtoista kertomaan tosielämän tilanteista, joissa he olivat kokeneet itsensä noloksi. Tästä joukosta valikoitiin 124 vapaaehtoista, joiden piti ostaa virtsanpidätyslääkettä joko julkisesti tai yksityisesti verkkokaupasta.

Tulokset osoittivat, että ihmiset tunsivat itsensä noloksi, vaikka lääke ostettiin yksityisesti verkkokaupasta.

Toisessa kokeessa 304 yli 35-vuotiasta miestä pantiin tilanteeseen, jossa heidän piti ostaa Viagraa joko julkisesti tai yksityisesti verkkokaupassa.

Kokeessa oli kuitenkin lisäelementti, jossa osa miehistä osti Viagraa seksuaalista mielihyvää varten, osa impotenssin hoitoon.

Tulokset osoittivat, että julkisesti Viagraa ostaneet miehet tunsivat itsensä yhtä noloiksi riippumatta siitä, ostivatko he sitä mielihyvään vai impotenssin hoitoon.

Yksityisesti ostettuna nolous oli suurempaa ryhmässä, joka osti sitä impotenssiin.

Nolouden tunne julkisessa tilanteessa johtuu tutkijoiden mukaan siitä, että tunnemme olevamme toisten arvostelevan katseen alla. Sen pakeneminen yksityisyyden suojaan ei kuitenkaan tapahdu tuosta vain, sillä silloin olemme oman arvostelevan katseemme alla.

Tutkijat spekuloivat, että ilmiö kantaa paljon laajemmalle kuin kulutustavaroiden ostamiseen. Ihmiset voivat esimerkiksi tuntea itsensä noloksi ahmittuaan kerralla koko keksipaketin, vaikka paikalla ei ole todistajia.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Consumer Psychology.