Yhdessä prosessoidun ruokavalion lounasannoksista oli quesadilloja pavuilla ja juomana sokeroimatonta virvoitusjuomaa. Kuva: <span class="photographer">HALL ET AL. / CELL METABOLISM</span>
Yhdessä prosessoidun ruokavalion lounasannoksista oli quesadilloja pavuilla ja juomana sokeroimatonta virvoitusjuomaa. Kuva: HALL ET AL. / CELL METABOLISM

Muroja ja muuta pitkälle käsiteltyä ruokaa syöneet lihoivat selvästi jo kahdessa viikossa.

Prosessoitu ruoka saa ihmisen syömään enemmän ja nauttimaan liikaa kaloreita, uusi tutkimus kertoo.

Prosessoidun ruuan kulutus on lisääntynyt viime vuosikymmeninä rajusti, ja asiantuntijat ovat jo pitkään pitäneet tätä yhtenä pääsyynä ylipainon lisääntymiseen. Syy-yhteyksien selvittämien on kuitenkin monimutkaista, eikä suoraa kausaalisuhdetta ole aiemmin todistettu.

Yhdysvaltain terveysviraston NIH:n tutkijat selvittivät yhteyttä koeasetelmalla. Kontrolloitu tutkimus osoitti, että prosessoitu ruoka todellakin saa ihmisen syömään yli oman energiantarpeensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun tutkimukseen osallistuneet söivät aamiaiseksi esimerkiksi muroja ja lounaaksi quesadilloja papujen kanssa, he lihoivat tällaisella pitkälle käsitellyn ruuan ruokavaliolla kahden viikon aikana keskimäärin lähes kilon verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksen julkaisi Cell Metabolism -tiedelehti.

Vaikka kahden koeryhmän ruokavaliot oli koottu niin, että ne sisälsivät saman verran hiilihydraatteja, rasvaa, sokeria, suolaa ja kaloreita, pitkälle prosessoitua ruokavaliota noudattaneet osallistujat nauttivat enemmän ruokaa ja heille kerääntyi lisää painoa.

”Olin yllättynyt tutkimuksen tuloksista, sillä ajattelin, että jos asetamme kahden ruokavalion sokerit, rasvan, hiilihydraatit, proteiinin ja natriumin vastaamaan toisiaan, pitkälle prosessoidussa ruuassa ei olisi mitään maagista, mikä saisi ihmiset syömään enemmän”, tutkimusta johtanut Kevin Hall sanoo tutkimustiedotteessa.

”Mutta huomasimme, että ihmiset itse asiassa söivät paljon enemmän kaloreita pitkälle prosessoidulla ruokavaliolla, ja tämä aiheutti heille painonnousua ja rasvan kertymistä.”

Kuukauden kestäneeseen tutkimusjaksoon osallistui 20 hieman yli 30-vuotiasta tervettä vapaaehtoista koehenkilöä. Tutkimus toteutettiin Yhdysvaltain terveysviraston aineenvaihdunnan kliinisen tutkimuksen yksikössä.

Jokaiselle osallistujalle annettiin kahdeksi viikoksi joko pitkälle prosessoitua ruokaa sisältänyt ruokavalio tai sellainen ruokavalio, joka ei sisältänyt pitkälle käsiteltyjä ruokia. Kahden viikon jälkeen ryhmien ruokavaliot vaihdettiin keskenään.

Tutkimus toteutettiin satunnaistettuna kontrolloituna asetelmana. Satunnaistaminen tarkoittaa, että tutkija ei itse valitse sitä, miten koeasetelmaan osallistuvat jakautuvat eri ryhmiin, vaan osallistujat jakautuvat niihin satunnaisesti.

Osallistujille annettiin kolme ateriaa päivässä. Lisäksi he saivat vapaasti juoda pullotettua vettä ja ruokavaliosta riippuen joko valmisvälipaloja tai ei-prosessoituja välipaloja. Heille kerrottiin, että he saavat syödä niin paljon kuin haluavat. Ruokamäärät mitattiin.

Yksi prosessoidun ruokavalion esimerkkiaamiainen koostui hunajamuroista, täysmaidosta, johon on lisätty kuitua, pakatusta mustikkamuffinssista ja margariinista. Sen vastine oli annos kreikkalaista luonnonjugurttia, mansikoita, banaania, saksanpähkinöitä, suolaa, oliiviöljyä ja omenasiivuja tuorepuristetun sitruunan kanssa.

Ei-prosessoidun ruokavalion esimerkkiaamupala koostui kaurapuurosta, mustikoista, manteleista ja maidosta.

Osallistujat kertoivat, että molemmat ruokavaliot maistuivat hyviltä ja tyydyttivät tarpeet. Näin tutkijat halusivat sulkea pois sen, että mieltymykset olisivat vaikuttaneet syömiseen.

Annokset vastasivat siis hiilihydraatti-, rasva-, sokeri, suola- ja kaloripitoisuuksiltaan toisiaan.

Kun osallistujat söivät prosessoitua ruokaa, he söivät päivittäin keskimäärin 508 kaloria enemmän kuin prosessoimatonta ruokaa syöneet. Pitkälle prosessoitua ruokaa syöneiden paino nousi kahdessa viikossa keskimäärin 0,9 kiloa, kun taas vähemmän käsiteltyä ruokavaliota noudattaneiden paino laski 0,9 kiloa.

Tuloksia voi tutkijoiden mukaan selittää useampi tekijä.

Yksi liittyy siihen, että pitkälle prosessoitua ruokavaliota noudattaneet söivät ruokansa nopeammin.

”Ruuan rakenteessa tai aistinvaraisissa ominaisuuksissa voi olla jotain, joka sai heidät syömään ruuan nopeammin”, Hall sanoo. ”Jos syöt hyvin nopeasti, et ehkä anna maha-suolikanavalle tarpeeksi aikaa ilmoittaa aivoillesi, että olet täynnä. Kun tämä tapahtuu, syöt helposti liikaa.”

Toinen syy voi liittyä kiinteän ruuan ja nesteiden suhteeseen. Jotta prosessoituun ruokavalioon saatiin tarpeeksi kuitua ja ruokavalioiden energiatiheys saatiin vastaamaan toisiaan, siihen otettiin mukaan mehua ja virvoitusjuomia, joihin oli lisätty kuitua.

Monien tutkijoiden mukaan juomat eivät kuitenkaan saa ihmistä tuntemaan itseään samalla tavalla kylläiseksi kuin kiinteät ruuat. Prosessoidun ruokavalion kiinteiden ruokien suurempi energiatiheys on voinut aiheuttaa sen, että osallistujat lisäsivät kokonaisenergiamääriään.

Kolmas tekijä voi liittyä siihen, että vaikka eri ruokavalioiden hiilihydraatti-, rasva- ja proteiinipitoisuudet pyrittiin saamaan lähelle toisiaan, prosessoimaton ruokavalio sisälsi vähän enemmän proteiinia. Proteiini saa ihmisen tuntemaan itsensä kylläiseksi.

Tutkijat huomauttavat, että kaikki ruoka oli tehty valmiiksi kokeeseen osallistujille. Tosielämässä näin ei ole, ja se voi myös vaikuttaa ihmisten ruokailutottumuksiin.

PekkaJL
Seuraa 
Viestejä15

Tässä vielä kaksi mahdollista perustetta miksi ultraprosessoitu ruoka lihotti enemmän:

Lisättyä sokeria oli näissä ∼54% versus 1%, respectively ja 
ratio of omega-6 to omega-3 fatty acids (∼11:1 versus 5:1)
Tuo lisätty sokeri nostaa nopeammin sekä verensokeria että insuliinitasoja, jolloin vähäinenkin energiaylijäämä muuntuu heti varastorasvaksi ja verensokerin nopea lasku taas luo painetta syödä heti jotain korvaavaa.
Sitten tiedetään, että omega-6 rasvahapot eivät anna solutasolla kylläisyyssignaalia ja houkuttavat sitä kautta syömään  enemmän.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2251

En jaksa lukea artikkelia nyt kun on vähän rapula, eikä kiinnosta, mutta hedelmäsokeri, jota ruokiin lisätään sokerikoktailisiirappina, saa ahmimaan.

Vähärasvainen juusto reissumiehen tai muun ruisleivän kanssa poistaa nälän tehokkaasti. Jos syö makaronia tai perunoita, hetken päästä on uusi nälkä, eli syömisestä ei ole mitään hyötyä, joten se kannattaisi lopettaa kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla