Tutkijat saivat proteiinikoktailin avulla tuotettua sydänsoluja sellaisistakin hiiren alkion soluista, jotka kehittyvät tavallisesti muiksi kudoksiksi. Kuva: Jun K. Takeuchi ja Benoit G. Bruneau.

Tutkijat löysivät kolme proteiinia, jotka ohjaavat sydänsolujen muodostumista.

Esimerkiksi infarktin aiheuttamien sydänvaurioiden korjaaminen on hankalaa, sillä sydänlihassolut uusiutuvat hyvin hitaasti.

Tutkijat eivät ole tienneet, mikä käynnistää alkion solujen erilaistumisen sydänlihassoluiksi. Kehityspolun ymmärtäminen veisi tutkijat askeleen lähemmäs upouusien sydänsolujen kasvattamista.

Nyt toiveet niiden tuottamisesta vahvistuivat, kun kalifornialaisen Gladstone-instituutin tutkijat saivat selville kolme proteiinia, jotka yhdessä ohjaavat hiiren alkion solujen erilaistumista sydänsoluiksi säätämällä, mitä geenejä soluissa luetaan.

Vaikka tutkijat tarkastelivatkin mesodermin soluja, he uskovat, että samalla reseptillä voitaisiin ohjelmoida muistakin soluista sydänlihassoluja.

Tutkimuksen julkaisi Nature