Proteiinit koostuvat aminohappoketjusta, joka vääntyy monille vinkuroille ja tekee proteiinin muodon mutkikkaaksi. Äärimmäisen harvoin ketju kuitenkaan solmiintuu, mutta nyt Chicagon ja Toronton yliopiston tutkijat ovat löytäneet yhden tällaisen tapauksen.

Kyseessä on arkkieliö Methanobacterium thermoautotrophicumin proteiini, jonka tehtävää ei vielä tunneta. Chicagolaistutkija Andrzej Joachimiak tosin veikkaa New Scientist -lehdessä, että solmu saattaa auttaa proteiinia säilyttämään muotonsa kuumissa oloissa, joissa mainittu eliö viihtyy. Solmuhavainto julkaistiin Proteins-lehdessä.

Löytö ei ole ensimmäinen proteiinisolmu, mutta se on ensimmäinen, joka on löydetty arkkieliöistä. Toistaiseksi ei tiedetä, miten aminohappoketju käytännössä solmiintuu.

Arkkieliöt ovat bakteerien kokoisia ja näköisiä mikrobeja mutta eroavat bakteereista kemiallisesti. Monet arkkieliöt viihtyvät äärioloissa, esimerkiksi hyvin kuumassa ja happamassa ympäristössä. Arkkieliöt, bakteerit ja aitotumalliset - joihin esimerkiksi kasvit, eläimet ja ihminen kuuluvat - eriytyivät toisistaan jo evoluution alussa.