Genesis-luotain oli tarkoitus napata helikopterin avulla.

Nasa ei onnistunut laskemaan Genesis-luotaintaan pehmeästi Maahan, mutta näytteistä oli silti hyötyä.

Tutkijat ovat saaneet selville hapen koostumuksen Aurinkokuntamme syntyhetkillä. Aurinkoon on rikastunut hapen tavallisinta isotooppia happi-16 vielä enemmän kuin esimerkiksi Maahan ja meteoriitteihin.

Syitä hapen koostumuksen eroihin Aurinkokunnassa ei tiedetä. Aurinkokunnan syntyhetkien isotooppikoostumuksen mittaaminen auttaa ymmärtämään, miten planeettojen väliset erot hapen isotooppikoostumuksessa ovat voineet syntyä.

Tieto perustuu Nasan Genesis-luotaimen 2000-luvun alussa keräämiin näytteisiin. Genesis jäi Maan ja Auringon väliin, missä se keräsi auringonpilkuista sinkoutuvia hapen, typen ja muiden alkuaineiden atomeja.

Näytteet palasivat maahan luotaimen mukana syyskuussa 2004. Arvokas rahti oli tarkoitus kopata helikopterien ja koukkujen avulla Hollywoodin toimintaelokuvia muistuttavassa operaatiossa. Luotaimen laskuvarjot eivät kuitenkaan auenneet, ja se rysähti suoraan Utahin autiomaahan.

Näyte likaantui törmäyksessä maa-aineksista, mutta tutkijat onnistuivat puhdistamaan sen päällimmäiset 20 nanometriä säteilyttämällä näytettä cesiumioneilla.

Nasan Genesis-hankkeen sivut