Kuva: AAAS/Science (koottu ESA:n XMM-Newtonin ja NASA:n Spitzerin mittauksista)
Tähtitieteilijät näkivät joulupukin hahmon Orionin tähtisumusta paljastuneessa kaasupilvessä. Kuva: AAAS/Science (koottu ESA:n XMM-Newtonin ja NASA:n Spitzerin mittauksista)

Orionista löytynyt kuuma plasmapilvi näyttää tutkijoiden mielestä joulupukilta.

Euroopan avaruusjärjestön pikkujoulut olivat ilmeisesti onnistuneet, sillä tutkijat näkevät tonttuja jo tähtisumuissakin. Röntgenlähteitä mittaavan XMM-Newton -avaruusteleskoopin lähettämistä kuvista paljastui valtava, joulupukin tai tontun silhuettia muistuttava kuuma kaasupilvi. Plasmapilvi sijaitsee Orionin tähtisumussa lähellä aluetta, jossa tähdet muodostuvat.

Löydön tehneen tutkimusryhmän johtajan Manuel Güdelin mukaan Orionin sumun hallitsevin tähti on noin 40 kertaa aurinkoa massiivisempi. Plasmapilvi on luultavasti syntynyt, kun tämän jättiläisen tähtituuli on törmännyt ympäröivään kaasuun kuumentuen miljoonien asteiden lämpötilaan.

Havainto oli tähtitieteilijöille kuin etukäteen saatu joululahja, vaikka pilven muoto lieneekin sattumaa. Aiemmin on nimittäin luultu, että kuumia kaasupilviä muodostuu ainoastaan supernovaräjähdyksissä tai massiivisten tähtien keskittymissä. Nyt nähtiin, että aivan tavallisistakin tähtien syntykehdoista vuotaa kuumaa plasmaa täyttämään tähtien välistä avaruutta.

Löydön julkaisi