Suunnistustaidoille löytyi uusi selitys.

Monien eläimien tiedetään suunnistavan Maan magneettikentän avulla. On kuitenkin ollut mysteeri, miten ne havaitsevat magneettikentän ja miten tämä tieto muuttuu signaaliksi aivoihin.

Nyt tutkijat ovat löytäneet kyyhkysen aivoista hermosoluja, jotka tunnistavat Maan magneettikentän suunnan ja voimakkuuden.

Teksasilaisen Baylor College of Medicine löysivät hermosolut tutkiessaan puluja pimeässä huoneessa, jonka sisällä Maan magneettikenttä voitiin kumota ja tilalle luoda keinotekoinen magneettikenttä.

Kun huoneen magneettikentän suuntaa ja voimakkuutta muuteltiin, tietyt hermosolut pulujen aivoissa aktivoituivat. Solut olivat kaikkein herkimpiä Maan magneettikenttää vastaaville kentän voimakkuuksille.

Science-lehdessä julkaistu tutkimus esittää, että pulu suunnistaa näiden hermosolujen avulla.

Joidenkin lintujen silmistä tai nokasta on aiemmin löydetty magneettisia reseptoreita, mutta niiden toiminnasta ei ole saatu selkoa. Aiemmin tässä kuussa toinen tutkijaryhmä kumosi käsityksen, jonka mukaan kyyhkyjen erinomainen suunnistuskyky on nokassa sijaitsevien rautapitoisten hermosolujen ansiota.