Väri säätää sokerisuuden tuntua. Kuva: Getty Images
Väri säätää sokerisuuden tuntua. Kuva: Getty Images

Makuaistia on hämmästyttävän helppo hämätä.

Ruoan ja juoman väri on iso osa suussa koettua makua. Joskus väri luo niin voimakkaan ennakko-odotuksen, että se jyrää alleen kaikki muut aistit.

Tämä käy hyvin ilmi tutkimuksesta, jonka ranskalaisen Montpellier’n maatalousyliopiston tutkija Gil Morrot työryhmineen teki vuosia sitten. Hän tarjosi koehenkilöille kolmea eri viiniä, yhtä valkoista ja kahta punaista, ja pyysi heitä kuvailemaan niiden ominaisuuksia.

Joukko ei ollut ensimmäistä kertaa asialla, sillä se oli koottu Bordeaux’n yliopiston viinitieteen laitoksen opiskelijoista. Valkoviinissä aistittiin muun muassa hunajaa, persikkaa, olkea, sitruunaa, voita, banaania ja omenaa. Molempia punaviinejä kuvailtiin selvästi valkoviinistä poikkeavilla sanoilla, kuten hiili, mustikka, kirsikka, luumu ja suklaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kokeen juoni piili siinä, että vain toinen punaviineistä oli aitoa. Toinen oli valkoviiniä, joka oli punerrettu väriaineella. Näköhavainto loi ennakko-odotuksen, joka sokaisi puoliammattilaisten muut aistit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Punaisen värin on todettu voimistavan varsinkin makeaa makua. Kokeissa on huomattu, että punaiseksi värjätty mehu koetaan usein makeammaksi kuin väritön, vaikka jälkimmäinen sisältäisi aivan yhtä paljon sokeria. Punainen muuttaa jopa suolaisen makeaksi. Koehenkilöt mieltävät suolatut popcornit makeiksi, jos he syövät ne punaisesta astiasta.

Värien ”maut” ovat osin opittuja. Jos olet puolukan ystävä, punainen tuottaa todennäköisesti vahvan mielikuvan happamuudesta. Ruskea tekee suklaasta houkuttelevan, mutta salaattiin se ei oikein sovi. Syntyy mielleyhtymä pilaantumisesta.

Värien voimaa käytetään myös hyväksi. Esimerkiksi jälkiruoat tarjoillaan yleensä valkoisissa astioissa, koska valkoinen tausta saa herkun näyttämään houkuttelevammalta. Maku koetaan tavallista intensiivisemmäksi ja makeammaksi. Sama mansikkajälkiruoka maistuukin koehenkilöiden mielestä selvästi makeammalta valkoisista kuin mustista kulhoista. Ilmiötä selittää kontrasti. Se voimistaa ruokahalua.

Elintarviketeollisuus on hyvin perillä värien psykologiasta. Pakkaukset tehdään mahdollisimman houkutteleviksi. Esimerkiksi perunalastupussien värit vaikuttavat siihen, miltä sisältö maistuu. Kokeissa koehenkilöt maistavat pussin värin lastun sijaan.

Coca-Cola myi muutama vuosi sitten klassikkojuomaansa valkoisissa tölkeissä. Vaikka sisältö oli sama, juomaa väitettiin väärennökseksi. Tölkit vaihdettiin tuota pikaa takaisin makean punaisiin.

 

Lue lisää

Tammikuun Tiede-lehdessä on pitkä artikkeli, jossa päätoimittaja Jukka Ruukki kertoo, miten kaikki viisi aistiamme osallistuvat maun muodostamiseen. Hän kertoo myös, miten ympäristö ja odotukset vaikuttavat ruokahaluun ja makuelämykseen.

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa paperilehti tai iPad-digilehti.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi Digilehdet-palveluun.

Ellet ole vielä aktivoinut digilukuominaisuutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellet ole tilaaja, voit hyödyntää maksutonta tutustumistilausta, joka tarjoaa neljän viikon lukuoikeuden Tiede-lehden artikkeleihin.

Pääset tekemään tilauksen klikkaamalla tätä artikkelilinkkiä.

17.1.2020 korjattu ingressiin sana makuaisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla