Psykologi Daniel Niesta ja yksi tutkimuksessa käytetyistä kuvista. Kuva: University of Rochester.

Tutkimus vahvisti sen, minkä monet naiset ovat intuitiivisesti tienneet aina: punaisiin pukeutuneet naiset viehättävät miehiä eniten.

Punainen väri saa miehet viehättymään naisesta enemmän kuin muut värit. Miehet eivät edes ole tietoisia värin vaikutuksesta naiskauneuteen, kävi ilmi Rochesterin yliopiston psykologien tutkimuksesta.

Vaikka punainen on yhdistetty rakkauteen ja seksuaalisuuteen kulttuurissa aina, professori Andrew Elliotin ja tutkija Daniela Niestan tutkimus vahvistaa ensi kerran kokeellisesti punaisen värin psykologisen vaikutuksen.

Tutkijat uskovat miesten mieltymyksen punaiseen juontavan juurensa biologiasta.

Yhdessä kokeista naisen vaatteet oli digitaalisesti väritetty joko siniseksi tai punaiseksi. Miehiltä kysyttiin, kuinka paljon rahaa he käyttäisivät, jos lähtisivät treffeille tämän naisen kanssa.

Miehet olivat valmiita käyttämään enemmän rahaa punaisiin pukeutuneeseen naiseen ja he pitivät naisia viehättävämpinä, jos kuvan kehys oli punainen kuin jos se oli jonkin muun värinen.

Punainen värivaikutus rajoittui vain miehiin. Sitä ei havaittu, kun naiset arvioivat toisten naisten viehättävyyttä tai kun miehet arvioivat naisten miellyttävyyttä, kiltteyttä tai älykkyyttä

Tutkimuksen julkaisi Journal of Personality and Social Psychology.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.

Mikromuovia päätyy hyttysiinkin