Ihmiset uivat Punaisessa meressä Sharm el-Sheikhin turistikeskuksessa. Kuva: Reuters/Amr Abdallah Dalsh
Ihmiset uivat Punaisessa meressä Sharm el-Sheikhin turistikeskuksessa. Kuva: Reuters/Amr Abdallah Dalsh

Hiilivetykaasuja löytyi 40 prosenttia enemmän kuin niitä kuuluisi löytyä.

Ilmaa saastuttavia hiilivetykaasuja pulppuaa Punaisen merellä suoraan luonnosta hätkähdyttävän suuria määriä.

Tutkimusaluksella Arabian niemimaata kiertäneet Max Planck -kemianinstituutin tutkijat huomaisivat huikeat määrät etaania ja nestekaasussakin käytettyä propaania Punaisen meren yllä. Näitä hiilivetykaasuja löytyi peräti 40 prosenttia enemmän kuin ilmakehämallien mukaan pitäsi löytyä.

Tutkijat yllättäneitä havaintoja eivät selittäneet tavalliset epäillyt eli päästöt maataloudesta, liikenteestä, puun poltosta, öljyn ja kaasun tuotannosta ja kuljetuksesta tai energiantuotannosta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Alueen valtioilla on yli puolet maailman öljy- ja kaasuvaroista. Näiden pumppaaminen ja hyödyntäminen merkitsee sitä, että maat päästävät suuria määriä saastuttavia hiilivetykaasuja ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nyt löytyneiden päästöjen lähde osoittautui kuitenkin olevan meren syvyyksissä.

”Koska alueelta ei ollut aiempaa mittausaineistoa, meidän piti tehdä lukuisia laskelmia lähteen löytämiseksi”, kertoo Max Planck -instituutin ympäristöfyysikko Efstratios Bourtsoukidis tutkimuslaitoksen tiedotteessa.

”Lopulta päädyimme odottamattomaan johtopäätökseen: suuret ilman etaani- ja propaanipitoisuudet ovat peräisin Punaisen meren pohjoisosan pohjasta.”

Merenpohjasta kahden kilometrin syvyydestä kumpuaa tutkijoiden laskelmien mukaan näitä hiilivetyjä 200 miljoonaan kilogrammaan vuodessa. Se on enemmän kuin jonkin Lähi-idän öljyvaltion, kuten Yhdistyneiden arabiemiirikuntien, Omanin tai Kuwaitin, vastaavat päästöt ihmistoiminnasta.

Mereen etaani ja propaani vuotavat maan sisällä olevista hiilivetyesiintymistä. Hiilivedyt kulkeutuvat pintaan veen virtausten mukana ja vapautuvat siitä ilmaan.

Tutkijat tekivät mittaukset kesällä. Talvisin päästöt voivat olla vieläkin suurempia, koska silloin syvän veden virtaukset edistävät niiden pääsyä ilmaan.

Luonnon saasteet yhdistyvät meriliikenteen päästöihin, ja yhdistelmä ei tiedä hyvää.

Kun laivojen päästämät typpioksidit reagoivat etaanin ja propaanin kanssa, muodostuu otsonia ja peroksiasetyylinitraattia. Molemmat ovat erittäin haitallisia terveydelle.

”Tulevien vuosikymmenten aikana laivaliikenne Punaisen meren ja Suezin kanavan kautta jatkaa kasvuaan, mikä lisää typpioksidipäästöjä”, Bourtsoukidis huomauttaa Phys.orgin artikkelissa.

Lisääntyvät laivojen päästöt tulevat tutkijoiden mukaan heikentämään ilmanlaatua alueella merkittävästi.

Tutkimuksen julkaisi Nature Communications -tiedelehti.

JPI
Seuraa 
Viestejä29502

Brainwashed kirjoitti:
Olisikohan noita kaasuja mahdollista talteenottaa hyötykäyttöön?
Hallitussa palossa syntyisi mm. ilmakehälle ja otsonikerrokselle harmittomampaa hiilidioksidia.

Niistä voisi tehdä rakettipolttoainetta, joiden avulla voitaisiin sitten käydä kuussa samoin kuin tehtiin kuusi kertaa vuosina 1969-1972.
😎

3³+4³+5³=6³

Sisältö jatkuu mainoksen alla