Platynothrus
perltifer -punkkinaaras on noin 800 µm pituinen.
Kuva: Katja Domes
Platynothrus perltifer -punkkinaaras on noin 800 µm pituinen. Kuva: Katja Domes

Neitseellisesti lisääntyvä eläin palasi seksin pariin.

Pienten lasten vanhemmat saattavat joskus huokailla, että milloin he saavat seksielämänsä takaisin. Heidän ei kuitenkaan tarvitse odottaa yhtä kauan kuin Crotoniidae-heimoon kuuluvan punkin, jolla se kesti miljoonia vuosia. PNASissa julkaistun tutkimuksen mukaan välillä neitseellisesti lisääntynyt punkki on alkanut jälleen lisääntyä seksuaalisesti.

Useimmat punkit lisääntyvät partenogeneettisesti, eli ne tuottavat pelkkiä naaraita. Tutkijat kiinnostuivat Crotoniidae-heimon neitseellisesti lisääntyvistä punkeista, koska niille sattuu joskus vahinkoja, eli ne tuottavat lisääntymiskyvyttömiä koiraita. Tutkimusta johtaneen New York State Universityn tutkija Roy Nortonin mukaan tämä tarkoittaa, että punkeilla on tallella molempien sukupuolien tuottamiseen tarvittavat geenit, vaikka ne eivät enää tarvitse koiraita.

Tutkijat vertailivat seksuaalisesti ja neitseellisesti lisääntyvien punkkien dna-jaksoja ja havaitsivat, että kaikki punkit ovat alunperin lisääntyneet seksuaalisesti. Monet lajit ovat kuitenkin syystä tai toisesta luopuneet seksuaalisesta lisääntymisestä ja siirtyneet partenogeneesiin.

Yllätys lymyili yhden tietyn lajin kohdalla, joka oli aluksi lisääntynyt seksuaalisesti, elänyt sitten miljoonia vuosia partenogeneettisesti ja saanut hiljattain kykynsä seksuaaliseen lisääntymiseen takaisin.

Nortonin mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun neitseellisesti lisääntyneen lajin tiedetään palanneen seksin pariin.

Lue lisää Sciencen sivuilta.