Joulupukkikin saattaisi kaivata hieman tehokkaampia puolustussoluja. Kuva: Wikimedia Commons

Tätä tietoa voisi hyödyntää lihavuuden ja siihen liittyvien sairauksien hoidossa.

Nyt havaittiin ihmisistäkin, mikä on aiemmin huomattu hiiristä: elimistön tautipuolustukseen kuuluvat ilc2-solut estävät lihomista, kun ne toimivat rasvakudoksessa kunnolla. Solut vaikuttavat muuntamalla tavallista valkoista rasvakudosta ruskeaksi rasvaksi, joka kuluttaa enemmän energiaa. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen julkaisi Nature.

Jonathan Brestoff Cornellin yliopistosta New Yorkista kollegoineen teki tutkimuksensa, koska ei tiedetty, miten hyvin hiiritutkimusten tulokset ovat sovellettavissa ihmisten lihavuuteen. Ei nimittäin tiedetty, onko myös ihmisen rasvakudoksessa ilc2-soluja. Myöskään ei tiedetty, millä mekanismilla nuo solut rasvakudoksen aineenvaihduntaa säätelevät.

Kävi ilmi, että niin ihmisen kuin hiiren lihavuuteen liittyy ilc2-solujen tavallista heikompi toiminta. Selvisi myös toiminnan mekanismi: yksi puolustusjärjestelmän välittäjäaineista, interleukiini 33, saa ilc2-solut muuntamaan valkoista rasvaa ruskeaksi.

Ruskea rasva parantaa kylmänsietoa tuottamalla enemmän lämpöä kuin valkoinen ja samalla kuluttaa enemmän energiaa.

Kun tuo rasvanmuuntomekanismi ei toimi tai syntynyt ruskea rasva ei toimi tehokkaasti, hiiri tai ihminen kuluttaa oloihin nähden turhan vähän energiaa ja on altis keräämään painoa.

Koska sekä jyrsijällä että kädellisellä esiintyy tämä sama aineenvaihdunnan säätelymekanismi, se on todennäköisesti kehittynyt evoluutiossa jo nisäkkäiden kantamuodoille. Mekanismissa yhdistyvät elimistön tautipuolustus, ravinnonvaihteluun sopeutuminen ja kylmänsieto, ja se lienee auttanut nisäkkäitä selviämään nopeista ympäristönmuutoksista, tutkijat arvelevat.

Kannattaisi alkaa kehittää interleukiini 33:n ja ilc2-solujen toimintaan vaikuttavia lääkkeitä, tutkijat ehdottavat. Niillä todennäköisesti voisi hoitaa niin lihavuutta kuin siihen liittyviä sairauksia.

NakedGun