Kokeessa 7,6 metrin päästä lähtevät autot ylittivät risteyksen samalla tahdilla kuin 40 sentin päässä puskurista kiinni olevat. Lisäksi pidemmällä turvavälillä takana tulevat autot pääsivät jo aiemmin liikkeelle. Kuva: Farzad Ahmadi
Kokeessa 7,6 metrin päästä lähtevät autot ylittivät risteyksen samalla tahdilla kuin 40 sentin päässä puskurista kiinni olevat. Lisäksi pidemmällä turvavälillä takana tulevat autot pääsivät jo aiemmin liikkeelle. Kuva: Farzad Ahmadi

Moni puristaa autonsa valoissa mahdollisimman tiiviisti toisen perään. Ei kannattaisi, osoittaa amerikkalaistutkimus.

Yllättävän monella on tapana ajaa autonsa liikennevaloissa aivan toisen puskuriin kiinni. Aikaa se ei ainakaan säästä, osoittaa uusi amerikkalaistutkimus. Jopa kahden autonmitan päästä pääsee aivan yhtä nopeasti risteyksen yli.

Näin laskevat Virginian teknillisen yliopiston fyysikot ja insinööriopiskelijat. He julkaisivat tuloksensa New Journal of Physics -tiedelehdessä. Tutkimus on vapaasti luettavissa tästä linkistä.

Idea tutkimuksesta tuli apulaisprofessori Jonathan Boreykolle niin ikään liikennevaloissa. Hän istui autossaan ja kiinnitti huomiota siihen, että aivan toisen perässä olevat autot joutuivat aina odottelemaan tovin, jotta edellä ajava ehtii alta pois ja takana tuleva pääsee kiihdyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Boreyko järkeili, että ehkä sittenkin kannattaa jättää hieman väliä edellä olevaan. Asian selvittämiseksi tutkimusryhmä laati kokeen, jossa kymmenen henkilöä sai ajettavakseen täysin identtiset autot. Suljetulla radalla heidät ohjeistettiin pysähtymään liikennevaloissa toisten perään erilaisilla turvaväleillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tiiviimmillään autojen väliin jätettiin vain 40 senttimetriä ja väljimmillään jopa 16 metriä. Henkilöitä opastettiin sitten lähtemään valoista omaa tahtiaan ja heille korostettiin, että tätä turvaväliä ei enää liikkeellelähdön jälkeen tarvitse yrittää pitää.

Liikennevalojen yllä leijui kuvauskopteri, joka tallensi autojen kiihdytyksen liikennevaloista.

Kävi ilmi, että puskurissa roikkumisesta ei ollut mitään hyötyä verrattuna siihen, että jättäisi edessä ajavan perään jopa kahdeksan metriä väliä. Koko jono purkautui risteyksestä aivan yhtä nopeasti, noin 23 sekunnissa, vaikka kahdeksan metrin turvaväleillä takana tulevien piti ajaa paljon pidempi matka.

Lisäksi minimivälillä jonon kolmas auto pääsi liikkumaan vasta kuuden sekunnin odottelun jälkeen, kun ensimmäinen sai kerättyä tarpeeksi vauhtia. Pidemmällä turvavälillä jonon viideskin auto oli jo liikkeellä kuuden sekunnin jälkeen:

Perässä roikkujalla kesti yhtä pitkään taittaa sama matka kuin lähes kahden auton mitan päässä odottelevalla autolla, noin sekunti. Tätä isomman välin jättäminen toki hidasti ylitystä.

Tutkijat kuvailevat ilmiötä termodynamiikan alaan kuuluvan latenttilämmön käsitteellä. Autojen pysähtyminen valoihin voidaan rinnastaa siihen, kun nestemäinen aine muuttuu kiinteäksi. Kun auto lähtee valoista, kiinteän aineen täytyy taas sulaa nestemäiseksi. Tähän tarvitaan energiaa.

Tutkijat kokeilivat samaa periaatetta myös jalankulkijoilla. Koehenkilöt pantiin jonottamaan eri etäisyydellä toisistaan. Ihmisten kohdalla tulos oli kuitenkin päinvastainen kuin autoilla. Jono purkautuu sitä nopeammin, mitä tiiviimmäksi ihmiset pakkautuvat.

”Ihmiset liikkuvat hitaasti, mutta kiihtyvät nopeasti. Tämä minimoi sen viiveen, joka liikennevaloissa seisoviin autoihin vaikuttaa”, Boreyko selittää tiedotteessa.

Tutkijat korostavat, että järkevän välin jättäminen edessä olevaan vähentää myös peräänajon riskiä.

Virginia Techin tohtoriopiskelija Farzad Ahmadi otti itsekin tutkimustuloksesta vaarin.

”Kun isä opetti minua ajamaan, hän muistutti aina jättämään edessä ajavaan sen verran väliä, että näet tämän koko puskurin. En koskaan tehnyt niin, kunnes nyt analysoin dataa tähän tutkimukseen.”

malle
Seuraa 
Viestejä16

Jos kahden valoristeyksen väli on esim 50m  ja kaikki autot jättävät esim. 25m turvavälin, onko liikenne enään sujuvaa? Eli mitä pitempi turvaväli jätetään, sitä vähemmän autoja mahtuu kadunpätkälle.  Kun kadunpätkältä poitstutaan vihreillä valoilla niin em. antamassani ääritapauksessa sieltä tulee yksi auto. Kun ko. kadunpätkää täytetään toisesta päästä vihreillä valoilla, sinne ajaa yksi auto. Ei vaikuta tältä kantilta katsottuna kovin tehokkaalta.

Toope
Seuraa 
Viestejä25368

Raspu kirjoitti:
Toki joku optimi on turvavälissä ja kiihdytyksessä.

Turvavälistä piittaamattomuus on melkein vilkun käyttöä jättämisen vertainen ärsytys liikenteessä. Holtitonta ja itsekästä käytöstä liikenteessä.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Sisältö jatkuu mainoksen alla