Taiteilijan näkemys hyvin pyöreästä tähdestä on vasemmalla. Oikealla Aurinko. Litistyneisyyksiä on piirroksessa liioiteltu, mutta kappaleiden koot ovat oikeat. Kuva: Mark A. Garlick

Säteiden ero navoilla ja päiväntasaajalla on vain kolme kilometriä.

Tähti Kepler 11145123 on hitaasti akselinsa ympäri pyörivä tähti, joka on kaikkein pyörein luonnon kohde: pyöreämpi kuin biljardipallo. Yli kaksi kertaa Auringon kokoinen tähti sijaitsee 5000 valovuoden päässä Maasta.

Tähtitieteilijät ovat pystyneet osoittamaan, että tähden säteen pituus päiväntasaajalle on vain kolme kilometriä pidempi kuin säde navoille. Eroa on hyvin vähän, kun ottaa huomioon, että tähden säde on huimat 1,5 miljoonaa kilometriä.

”Tämä tarkoittaa sitä, että Kepler 11145123 on pyörein koskaan mitattu kohde luonnossa”, sanoo tähtitieteilijä ja professori Laurent Gizon.

Kohde on Aurinkoakin pyöreämpi. Kaikkien akselinsa ympäri pyörivien kappaleiden pyöreys litistyy navoilla verrattuna kappaleen keskiosiin eli päiväntasaajaan. Oman Aurinkomme säde päiväntasaajalla on kymmenen kilometriä pidempi kuin navoilla. Maapallolla sama ero on 21 kilometriä.

Gizon tutkii vieraita tähtiä Max Planckin aurinkotutkimuksen instituutissa. Hän hyödynsi tekniikoita, joilla mitataan tähtien sykkimistä tai värähtelyä.

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan Kepler-avaruusteleskooppi on mitannut pyöreää tähteä jo yli neljä vuotta.

Kepler 11145123:n supistuu ja laajenee määräajoin, mistä voi mitata sen kirkkautta. Näistä tiedoista tähtitieteilijät pystyivät myös mittamaan sen tarkan muodon.

Tähti pyörii nopeammin pinnalla kuin ytimessään, ja tämä ilmiö on pyöristänyt tähteä. Samaan suuntaan on vaikuttanut tähden heikko magneettikenttä. Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Science Advances.