Esi-isiemme on täytynyt nousta kahdelle jalalle ennen kuin he ovat oppineet puhumaan, väittää naurututkija Robert Provine Marylandin yliopistosta.

Asia kirkastui, kun Provine seurasi simpansseja, jotka päästävät leikin lomassa suustaan rituaalinomaisia huohotuksia. Science-lehden mukaan tutkija pitää äännähdyksiä ihmisen naurun edeltäjänä.

Simpanssien on pakko vetää henkeä jokaisen yuk-äännähdyksen välillä, kun taas ihminen kykenee tauottomaan "hahatukseen" uloshengityksen aikana. Neljällä jalalla vilistävä kädellinen vetää ilmaa keuhkoihin joka askeleella. Se ei hallitse hengitystään eikä siksi pysty tuottamaan monimutkaista puhetta.

Providencen Brown-yliopiston biologi Philip Lieberman, joka on erikoistunut puhe-elimistön evoluutioon, on Provinen kanssa samoilla linjoilla: pystykävelyä ja puhetta säätelevät osin samat aivoalueet.