Vasemmalta oikealle 3,2 miljoonaa vuotta sitten eläneen afrikkalaisen etelänapina Lucyn, naispuolisen pystyihmisen ja nykynaisen lantiot. Kuva: <span class="photographer">Scott Simpson</span>
Vasemmalta oikealle 3,2 miljoonaa vuotta sitten eläneen afrikkalaisen etelänapina Lucyn, naispuolisen pystyihmisen ja nykynaisen lantiot. Kuva: Scott Simpson

Uuden fossiililöydön perusteella pystyihminen ei ehkä ollutkaan ensisijaisesti kapoinen maratoonari, vaan suuriaivoisten vauvojen äiti.

Etiopian Afarista löytynyt, 1,2 miljoonan vuoden ikäiseksi ajoitettu naispuolisen pystyihmisen (Homo erectus) fossiili tarjosi tutkijoille yllätyksen. Hyvin säilynyt lantio oli nimittäin huomattavasti leveämpi, kuin tutkijat olivat osanneet odottaa aiemmin löytyneen fossiilin, Turkanan pojan, perusteella.

Leveämpi lantio tarkoittaa laajempaa synnytyskanavaa ja näin ollen mahdollisesti myös suurempipäisiä vauvoja.

Löytöä tarkastellut Scott Simpson Ohion yliopistosta Clevelandista kollegoineen arvioi, että pystyihmisvauvat saattoivat olla jopa 30 prosenttia aiempaa arviota suurempia.

Pystyihminen ei siis ollutkaan lantion mittasuhteilta niin ihanteellinen maratoonari kuin Turkanan pojan perusteella pääteltiin. Kuten seuraajansa neandertalinihminen, jo pystyihminen maksoi hintaa suurista aivoista.

Lue lisää ihmisen evoluutiosta Tiede-lehdessä 8/2008 julkaistusta jutusta: Löytyi fossiili - apina vai ihminen?