Muun muassa pelikaaneja ja merimetsoja kuoli rakeisiin. Kuva: <span class="photographer">Montana Fish, Wildlife and Parks</span>
Muun muassa pelikaaneja ja merimetsoja kuoli rakeisiin. Kuva: Montana Fish, Wildlife and Parks

Pesäpallon kokoiset rakeet moukaroivat vesilintujen pesimäaluetta Montanassa. Jopa kolmannes järvialueen linnuista menehtyi.

Yhdysvalloissa poikkeuksellisen ärhäkkä raekuuro on tappanut 11 000 vesilintua Montanan osavaltiossa. Raadot ja yhä elossa olevat, mutta pahoin vammautuneet linnut löydettiin Big Laken luonnonsuojelualueelta viime viikolla. Asiasta kertoo muun muassa uutissivusto IFLScience.

Osavaltiota moukaroineessa rajussa myrskyssä tuulen nopeudet nousivat yli 110 kilometriin tunnissa. Jopa pesäpallon kokoiset rakeet rikkoivat ikkunoita.

Tällaiset rakeet voivat pudota taivaalta jopa 50 metrin sekuntivauhtia eli 180 kilometrin tuntinopeudella. Isot rakeet voivat tappaa karjaa ja ihmisiäkin. Suurin osa rakeista oli kuitenkin golfpallon kokoisia, halkaisijaltaan viitisen senttiä. Nekin iskevät pahasti.

Big Lake -järvellä ja sitä ympäröivillä kosteikkoalueilla pesii kymmeniä tuhansia vesilintuja kuten sorsia, pelikaaneja ja merimetsoja.

Linnut jäivät raesateeseen eivätkä päässeet lentämälläkään pakoon. Osavaltion riista- ja kalanhoitoviranomaiset arvioivat, että järven rannoilla voi olla jopa 13 000 kuollutta tai vammautunutta lintua. Osa linnuista on tipahtanut veteen ja ajautunut sitten rantaan.

Raekuuro murjoi lintuja pahoin. Linnuilla havaittiin kallonmurtumia, katkenneita siipiä, sisäisiä vaurioita ja muita kovasta iskusta syntyviä vammoja.

Biologi Justin Paugh arvioi tiedotteessa, että jopa 30 prosenttia kaikista järvialueen linnuista on kuollut. Vammautuneetkaan linnut eivät selviä pitkään hengissä. Viranomaisten huolena on, että mädäntyvät raadot voivat levittää sairauksia kuten botulismia ja harventaa lintukantaa vielä entisestään.

Paugh on toisaalta optimistinen.

”Positiivisesti ajateltuna, järvi on yhä täynnä eläviä ja terveitä vesilintuja. Elämä jatkuu”, Paugh saoo.

Amerikassa rakeetkin ovat suurempia. Ilmatieteen laitoksen mukaan suurin Suomessa koskaan havaittu rae on ollut pesäpallon kokoluokkaa, noin yhdeksän senttiä.

Tyypillisimmin meillä sataa kuitenkin vain herneen kokoisia rakeita. Golfpallon kokoisia ja vielä isompia jättirakeita havaitaan harvoin.

Maailman suurin rae havaittiin Etelä-Dakotan osavaltiossa Yhdysvalloissa vuonna 2010. Se oli halkaisijaltaan 20 senttiä eli jo suunnilleen lautasen kokoinen.

Maailman painavimpia rakeita puolestaan satoi Bangladeshissa vuonna 1986. Suurimmat rakeet olivat jopa kilon painoisia ja myrskyssä kuoli peräti 92 ihmistä. Kilon painoisia rakeita satoi myös Ranskan Strasbourgissa vuonna 1958.

Rakeet muodostuvat ukkospilvissä 5–8 kilometrin korkeudessa, kun vesihöyry alkaa tiivistyä ja jäätyä niin sanotun raealkion ympärille.

Rakeet voivat kasvaa hyvinkin suuriksi, jos pilvessä nousuvirtaus on tarpeeksi voimakas, useita kymmeniä metrejä sekunnissa. Rakeet satavat alas, kun nousuvirtaus ei enää jaksa kannatella niitä ilmassa.

Jättirakeita syntyy maailmalla niin sanottujen supersolu-ukkosten yhteydessä. Tällaiset ovat meillä harvinaisia.