Lamborghini herättää sylkirauhaset.
Lamborghini herättää sylkirauhaset.

Urheiluauton tai rahan himo vilkastuttaa syljeneritystä.

Himoitut asiat nostavat kuvaannollisesti veden kielelle. Mutta joissain tilanteissa ihmisten suut kostuvat ihan oikeasti, kun he näkevät jotakin haluttavaa, osoitti Northwestern-yliopiston David Gal kokeillaan.

Yhdessä kokeessa suu kostui rahanhimosta. Gal mittasi koehenkilöiden syljen eritystä hammaslääkäristä tutuilla tupoilla samalla, kun he katsoivat kuvia rahasta.

Ennen rahan näkemistä Gal oli virittänyt koehenkilöt tuntemaan joko vallantunnetta tai vallan puutetta. Osoittautui, että vain vallan puutteen tunnossa suu vettyi tavallista enemmän. "Tämä viittaa siihen, että ihmiset erittävät sylkeä muustakin kuin ruoasta, kun kohteita halutaan hyvin aktiivisesti", Gal toteaa.

Toisessa kokeessa Gal testasi, miten urheilunauton himo kostuttaa tuppoja. Ensin hän viritti osan miehistä "kumppanin haku" –tunnelmaan, sillä aiempi tutkimus on osoittanut miesten ostavan urheiluautoja tehdäkseen vaikutuksen naisiin.

Miehet katselivat kuvia viehättävistä naisista, ja samalla heidän piti valita, kenen kanssa haluaisivat treffeille. Verrokkimiehet saivat miettiä, menisivätkö parturiin. Kun sitten miehet katselivat urheiluautoja, kumppanin etsintään virittyneet miehet erittivät sylkeä enemmän kuin parturin tuumailijat.

Galin mukaan kaikenlaiset halun kohteet aktivoivat aivojen palkitsemiskeskusta ja syljeneritys saattaa olla tämän yleisen palkitsemisjärjestelmän aikaansaannos. Siksi urheiluautokin herauttaa veden kielelle.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Consumer Research.