Jos pelaajan pitää suunnistaa kolmessa ulottuvuudessa, aivojen harmaa aine vahvistuu muistialueelle. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen
Jos pelaajan pitää suunnistaa kolmessa ulottuvuudessa, aivojen harmaa aine vahvistuu muistialueelle. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Toimintapelit voivat kehittää motorista osaamista, mutta haitata muita toimintoja. Tasohyppelypeli voi olla parempi aivoille.

Tiettyjen videopelien, erityisesti yksiulotteisten ampumapelien, pelaaminen voi vaikuttaa haitallisesti aivoihin. Näin väittää kaksi kanadalaista tutkijaa.

Toimintavideoiden pelaajilla on aiempien tutkimusten mukaan kohentunut visuaalinen huomiokyky, hyvä motoriikka ja lyhytmuisti. Edut on ehkä hankittu muiden taitojen kustannuksella.

Asiaa selvittivät pelaamisen tutkijat tohtori Véronique Bohbot ja tohtori Greg West Douglasin yliopistossa Montrealissa. He julkaisivat tutkimuksensa Nature Molecular Psychiatry -tiedelehdessä.

Bohbot ja West osoittivat mittauksin, että pelaajan navigointi vaikuttaa pelaajan aivojen hermostoon. Erityisesti se vaikuttaa harmaaseen aineeseen hippokampuksessa.

Hippokampus osallistuu aivoissa olennaisesti suunnistamiseen. Se vaikuttaa myös niin sanottuun episodiseen muistiin, jota sanotaan elämäkertamuistiksi. Siihen tallentuu henkilökohtaisia aikaan ja paikkaan liittyviä kokemuksia.

Kokeet osoittivat, että jos peleissä piti hahmottaa tilaa ja suunnistaa, aivojen harmaa aine lisääntyi. Tasohyppelypelissä harmaan aineen määrä kasvoi kaikilla pelaajilla.

Sen sijaan ne pelaajat, jotka käyttävät pelissä aivojen nopeita palkitsemisjärjestelmiä eivätkä joutuneet pohtimaan suunnistamista, menettivät hippokampuksen harmaata ainetta.

Kun harmaa aine vähenee aivojen hippokampuksessa, esimerkiksi masentumisen ja Alzheimerin taudin riski kohoaa. Tiettyjen pelien ja sairastumisen syy-yhteyttä ei kuitenkaan ole koskaan voitu osoittaa.

Tutkimuksessa 64 koehenkilöä pelasi 90 tuntia erilaisia videopelejä. Koehenkilöt olivat nuoria, 18–30-vuotiaita.

Pelejä olivat esimerkiksi Call of Duty, Killzone, Medal of Honor ja Borderlands 2. Kokeessa pelattiin myös tasohyppelypelejä, kuten Super Mario 64:tä.

Kaikki osallistujat pelasivat videopelejä ensi kertaa.

Videopelit voivat olla haitallisia tai hyödyllisiä aivojen paikkatiedosta vastaaville osille, päättelee tutkijakaksikko.

Tähän vaikuttaa se, miten pelaaja joutuu suunnittelemaan navigointia pelatessaan mutta myös se, mikä on videopelin lajityyppi. Kolmiulotteiset pelit ovat turvallisempia käyttää. Ne voivat hyödyttää kaikkien pelaajien aivoja.

Tutkijoiden mielestä olisi selvitettävä, miten videopelin suunnittelulla voisi vaikuttaa siihen, miten pelaaminen muuttaa aivoja.