Nisäkkäiden muutoksen munijoista kohdussa kantaviksi laukaisivat transposonit.

Nisäkkäiden perimään yli sata miljoonaa vuotta sitten tunkeutuneet geneettiset parasiitit muuttivat kohdun munantuotantopaikasta jälkeläisen kehittymisen tyyssijaksi, Yalen tutkijat havaitsivat.

Tämä selvisi, kun tutkijat analysoivat geenejä istukan kehitykseen liittyvistä kohdun soluista, jotka olivat peräisin pussirotalta, vyötiäiseltä ja ihmiseltä.

"Uskoimme ennen että muutokset tapahtuvat dna:n vähittäisten mutaatioiden kautta", kertoo professori Gunter Wagner. "Mutta tässä tapauksessa löysimme valtavan leikkaa ja liimaa -operaation, joka muutti laajoja perimän alueita ja aiheutti suuria morfologisia muutoksia."

Tutkijat löysivät 1500 geeniä, jotka ilmentyvät vain istukallisilla nisäkkäillä. Näiden geenien toimintaa säätelevät transposonit eli dna-pätkät, jotka monistuvat isäntäperimän sisällä ja joita ennen kutsuttiin roska-dna:ksi.

"Transposonit kasvavat kuin kehon vallanneet loiset, monistuvat ja ottavat tilaa perimässä", kuvaa tukija Vincent J. Lynch. Samalla ne kytkevät päälle tai hiljentävät raskauteen liittyviä geenejä.

Tutkimuksen julkaisi Nature Genetics.