Yhdysvaltalaistutkijat ovat paikantaneet kaksi geeniä, jotka kannattelevat osan meistä yli maagisen sadan vuoden rajapyykin. Löydetyt CETP- ja APO C-III- geenien versiot työstävät veren rasvoja sydänystävällisempään muotoon ja suojaavat ennenaikaiselta kuolemalta. Geenipoikkeamat paikannettiin 300:lta ashkenazi-juutalaiselta ja heidän jälkeläiseltään. Tutkittujen suvuissa on paljon pitkäikäisyyttä. Asiasta raportoitiin American Society of Human Genetics -tutkijakokouksessa.

Kolesteroliesterien siirtäjäproteiinin (CETP) geenimuutos kohottaa hyvää HDL-kolesterolia ja kurittaa pahaa LDL-kolesterolia. Apolipoproteiini CIII:n poikkeava alleeli puolestaan pakkaa kolesterolihiukkaset isommiksi kokkareiksi, joka suojaa sepelvaltimoiden ahtautumiselta. Pienet hiukkaset tunkeutuvat helposti valtimon seinämään ja sellaisia tavataan yleensä metabolisessa oireyhtymässä, joka lisää valtimotautien riskiä. Esimerkiksi liikunta ja nykyaikainen statiiinilääkitys suurentavat hiukkaskokoa.