Rasvasolut varastoivat energiaa tehokkaasti mutteivät itse juuri kuluta sitä. Lähes kaikki rasva palaa muissa soluissa. Kuva: Shutterstock
Rasvasolut varastoivat energiaa tehokkaasti mutteivät itse juuri kuluta sitä. Lähes kaikki rasva palaa muissa soluissa. Kuva: Shutterstock

Solut ottavat rasvasta energiaa juuri sen verran kuin tarvitsevat.

Jos haluaa pudottaa painoaan, pitää liikkua paitsi paljon myös oikein. Täytyy harrastaa rasvanpolttoliikuntaa, neuvovat monet nettisivut laihduttajaa.

Rasvanpolttoliikunnalla opastajat tarkoittavat kohtuullista liikuntaa, kuten reipasta kävelyä tai hölkkää, joka ei nosta sykettä yli 130:n. Silloin lihassolut tahkovat itselleen energiaa rasvahapoista, ja poltto jatkuu pitkään suorituksen jälkeenkin. Jos ryhtyy rehkimään, solut alkavat kuluttaa myös glukoosia, hiilihydraattien sokeria, ja rasvanpoltto hidastuu.

Ohje on oikeassa sikäli, että kiloja karistaakseen kannattaa liikkua ahkerasti. Mitään pitkään rasvaa polttavaa liikuntaa ei kuitenkaan ole olemassa, vaan liikunnan jälkeen solut yleensä käyttävät rasvahappoja tavallista vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyödyllisintä on ajatella, että mikä tahansa liikunta ankarasta treenistä arkiseen hyötyliikuntaan lisää energiantarvetta ja auttaa rasvankulutuksessa, kunhan liikkuu säännöllisesti. Muutoin ei voisi ollakaan, sillä solujen rasvanpolttotarpeen ratkaisee kokonaisenergiatase. Jos kuluttaa enemmän kuin ruoasta tankkaa, elimistö paikkaa vajeen rasvakudoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hiilihydraatteja sopii syödä

Sivustoilla suositellaan myös rasvanpolttoruokavaliota. Se painottuu proteiineihin ja rasvoihin, sillä laihduttajan on tärkeää vähentää hiilihydraattien käyttöä. Jos niitä syö runsaasti, solut ottavat energiansa glukoosista eivätkä rasvoista.

Tämä erheellinen käsitys perustunee siihen, että hiilihydraattipitoisen aterian jälkeen solut hyödyntävät lähes yksinomaan glukoosia. Muutaman tunnin rupeama ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Kun tarkastelujakso pidennetään vuorokauden mittaiseksi, energianlähteiden käyttö tasaantuu. Yön tunteina rasvahappoja on veressä enemmän kuin päivällä, ja solut kattavat energiantarpeensa niillä.

Löytyy myös vinkkejä ruoka-aineista, jotka lisäävät rasvanpolttoa. Näiksi mainitaan esimerkiksi omena, vihreä tee, kananmuna ja tuliset mausteet, kuten chili.

Vikaan menee. Mikään yksittäinen ruoka-aine ei edistä rasvanpolttoa, sillä sitä ei voi vauhdittaa vippaskonstein. Solut ottavat rasvasta energiaa vain sen verran kuin kullakin hetkellä tarvitsevat. Elimistössämme ei mitään polteta huvikseen.

 

Lue lisää

Huhtikuun Tiede-lehdessä on professori, sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoen laaja artikkeli, jossa hän kertoo, miten elimistö energiaa kuluttaa ja miten rasva ja glukoosi energiaksi muuttuvat solujen polttolaitoksissa mitokondrioissa.

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa paperilehti tai iPad-digilehti.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin uudessa Digilehdet-palvelussa kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä.

Ellet ole vielä aktivoinut digilukuominaisuutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Vierailija

Kaikki mikä nopeuttaa läpikulkuaikaa auttaa laihtumisessa. 
Chilin polte laihduttaa koska elimistö pyrkii poistamaan sen nopeammin.
Runsas nesteen juonti, esim. teen, laihduttaa koska ruokaianeet liukenevat laimeammiksi ja köntti siirtyy eteenpäin helpommin.

Lenkkeily laihduttaa kulutuksen takia, mutta myös sen takia että juostessa "paska" valuu alaspäin nopeammin. 

Eli mikä tahansa, joka poistaa syödyn materiaalin kehosta normaalia nopeammin laihduttaa koska kroppa ei kerkeä saada siitä ravinteita irti.
Esim. tärinä paskattaa nopeammin.

Jengi usein sotkee nämä rasvanpolttoon vaikka läpulkuajalla ei ole mitään tekemistä rasvanpolton kanssa.

Käyttäjä1200
Seuraa 
Viestejä141

Rasvan polttoa voidaan nopeuttaa kiihdyttämällä aineen vaihduntaa esim itse olen laihtunut juomalla päivittäin pannullisen teetä ja lasillisen tomaattimehua. Lisäksi ruokavalio vaikuttaa, esim vähärasvainen ruokavalio jota olen alkanut noudattaa välttääkseeni huonoaoloa sitoo kehoon vähemmän uutta rasvaa. Eli kyllä vippaskonsteja on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla