Aamiainen ohjaa koko päivän syömisiä.
Aamiainen ohjaa koko päivän syömisiä.

Proteiini pitää kylläisenä.

Iltanapostelu vähenee, jos syö runsaasti proteiinia sisältävän aamiaisen, osoittaa Yhdysvalloissa tehty tutkimus.

Aiemminkin on havaittu, että jos nauttii kunnon aamupalan, syö päivällä hallitummin ja välttyy helpommin vyötärölihavuudelta. Sen sijaan ne, jotka jättävät aamiaisen kokonaan väliin, ovat alttiimpia sairastumaan diabetekseen.

Tuoreessa tutkimuksessa kaksikymmentä ylipainoista 18–20-vuotiasta naista joko jättivät aamiaisen väliin tai söivät normaalin aamiaisen tai 35 grammaa proteiinia sisältävän aamupalan. Kummassakin aamupalassa oli yhtä paljon energiaa, rasvoja, kuituja ja sokereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kävi ilmi, että proteiiniaamiaisia syöneet pysyivät päivän mittaan paremmin kylläisinä. Lisäksi magneettikuvauksissa heidän aivoissaan havaittiin vähemmän sellaista toimintaa, joka on yhdistetty ruoan haluamiseen. Proteiinia popsineet myös vähensivät rasvaisten ja paljon sokeria sisältävien ruokien syömistä illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samansuuntaisia tuloksia on saatu aiemminkin, mutta tutkimuksen pienen koon vuoksi havainnot pitää varmistaa vielä lisätutkimuksissa.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Sisältö jatkuu mainoksen alla