Intervallitreeni pitää solut nuorina. Kuva: Tea Karvinen

Solut tykkäävät etenkin tehokkaasta intervallitreenistä.

Fyysisen aktiivisuuden on jo kauan tiedetty antavan terveyttä ja pitkää ikää, mutta nyt tutkijat todensivat tämän vaikutuksen solutasolla. Liikunta toden totta auttaa soluja uudistamaan sellaisia soluelimiä, jotka rapistuvat iän myötä.

”Kaiken tietämämme perusteella mikään ei voita liikuntaharjoittelua silloin, kun tarkoituksena on lykätä ikääntymistä”, sanoo tutkimuksen tiedotteessa lääkäri ja diabetestutkija Sreekumaran Nair minnesotalaiselta Mayon klinikalta.

”Näkemiämme asioita ei voi saada aikaan millään lääkkeellä.”

Nairin ja kumppaneiden kokeissa liikuntaharjoittelu sai solut tuottamaan enemmän proteiineja mitokondrioiden ja ribosomien tarpeisiin.

Mitokondriot ovat solujen energiavoimaloita, joita on erityisen paljon lihassoluissa. Ribosomien tehtävä puolestaan on tuottaa solussa uusia proteiineja. Iän myötä sekä lihasmassa että mitokondrioiden energiantuotantokyky vähenevät.

Tutkimuksessa testatut liikuntamuodot olivat joko lihaskuntoa kohottava voimaharjoittelu painoilla, pyörällä polkien tehty, aerobista kuntoa nostava kovatehoinen hiit-intervallitreeni tai näiden yhdistelmä.

Näitä kokeilemaan tutkijat värväsivät 72 henkilöä, puolet naisia ja puolet miehiä. He osallistuivat harjoitteluun kolmen kuukauden ajan.

Kaikki harjoitusmuodot lisäsivät mitokondrioiden toimintakykyä osallistujien reisilihaksissa. Lihasmassaa kasvatti tehokkaimmin voimaharjoittelu, mutta solujen toiminnassa suurimman hyödyn tuotti intervallitreeni hiit.

Erityisen voimakas vaikutus oli eläkeikäisiin eli 65–80-vuotiaisiin koehenkilöihin. Heidän mitokondrioidensa energiantuotantokyky parani hiit-harjoittelun seurauksena liki 70 prosentilla.

Nuorilla, 18–30 vuotiailla aikuisilla lisäys oli 50 prosentin luokkaa. Hiit-treenin vaikutus näkyi myös aiempaa parempana insuliiniherkkyytenä, mikä vähentää riskiä sairastua diabetekseen.

Liikunta kannusti soluja tuottamaan enemmän rna-kopioita geeneistä, jotka ohjaavat mitokondrioiden ja lihaskasvun tarvitsemia proteiineja.

Harjoittelu paransi myös ribosomien kykyä valmistaa proteiineja mitokondrioiden tarpeisiin.

Eniten tutkijoita ällistytti liikunnan kyky lisätä lihasten proteiinipitoisuutta. Joissain tapauksissa hiit-pyöräily näytti jopa kumoavan ikääntymisen aiheuttamat muutokset mitokondrioiden toiminnassa ja lihasten kasvuun tarvittavien proteiinien tuotannossa.

”Jos ihmisen täytyy valita vain yksi harjoitus, suosittelisin hiitiä. Mutta mielestäni olisi hyödyllisempää jos sitä voisi harjoittaa 3–4 päivänä viikossa ja lisäksi voimaharjoittelua parina päivänä”, pohtii tutkimusta tehnyt Nair.

Hän tosin painottaa, ettei tutkimuksen tarkoitus ollut tuottaa liikuntasuosituksia, vaan selvittää, miten liikunnan terveyttä edistävä vaikutus näkyy solutasolla. Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Cell Metabolism.