Intervallitreeni pitää solut nuorina. Kuva: Tea Karvinen

Solut tykkäävät etenkin tehokkaasta intervallitreenistä.

Fyysisen aktiivisuuden on jo kauan tiedetty antavan terveyttä ja pitkää ikää, mutta nyt tutkijat todensivat tämän vaikutuksen solutasolla. Liikunta toden totta auttaa soluja uudistamaan sellaisia soluelimiä, jotka rapistuvat iän myötä.

”Kaiken tietämämme perusteella mikään ei voita liikuntaharjoittelua silloin, kun tarkoituksena on lykätä ikääntymistä”, sanoo tutkimuksen tiedotteessa lääkäri ja diabetestutkija Sreekumaran Nair minnesotalaiselta Mayon klinikalta.

”Näkemiämme asioita ei voi saada aikaan millään lääkkeellä.”

Nairin ja kumppaneiden kokeissa liikuntaharjoittelu sai solut tuottamaan enemmän proteiineja mitokondrioiden ja ribosomien tarpeisiin.

Mitokondriot ovat solujen energiavoimaloita, joita on erityisen paljon lihassoluissa. Ribosomien tehtävä puolestaan on tuottaa solussa uusia proteiineja. Iän myötä sekä lihasmassa että mitokondrioiden energiantuotantokyky vähenevät.

Tutkimuksessa testatut liikuntamuodot olivat joko lihaskuntoa kohottava voimaharjoittelu painoilla, pyörällä polkien tehty, aerobista kuntoa nostava kovatehoinen hiit-intervallitreeni tai näiden yhdistelmä.

Näitä kokeilemaan tutkijat värväsivät 72 henkilöä, puolet naisia ja puolet miehiä. He osallistuivat harjoitteluun kolmen kuukauden ajan.

Kaikki harjoitusmuodot lisäsivät mitokondrioiden toimintakykyä osallistujien reisilihaksissa. Lihasmassaa kasvatti tehokkaimmin voimaharjoittelu, mutta solujen toiminnassa suurimman hyödyn tuotti intervallitreeni hiit.

Erityisen voimakas vaikutus oli eläkeikäisiin eli 65–80-vuotiaisiin koehenkilöihin. Heidän mitokondrioidensa energiantuotantokyky parani hiit-harjoittelun seurauksena liki 70 prosentilla.

Nuorilla, 18–30 vuotiailla aikuisilla lisäys oli 50 prosentin luokkaa. Hiit-treenin vaikutus näkyi myös aiempaa parempana insuliiniherkkyytenä, mikä vähentää riskiä sairastua diabetekseen.

Liikunta kannusti soluja tuottamaan enemmän rna-kopioita geeneistä, jotka ohjaavat mitokondrioiden ja lihaskasvun tarvitsemia proteiineja.

Harjoittelu paransi myös ribosomien kykyä valmistaa proteiineja mitokondrioiden tarpeisiin.

Eniten tutkijoita ällistytti liikunnan kyky lisätä lihasten proteiinipitoisuutta. Joissain tapauksissa hiit-pyöräily näytti jopa kumoavan ikääntymisen aiheuttamat muutokset mitokondrioiden toiminnassa ja lihasten kasvuun tarvittavien proteiinien tuotannossa.

”Jos ihmisen täytyy valita vain yksi harjoitus, suosittelisin hiitiä. Mutta mielestäni olisi hyödyllisempää jos sitä voisi harjoittaa 3–4 päivänä viikossa ja lisäksi voimaharjoittelua parina päivänä”, pohtii tutkimusta tehnyt Nair.

Hän tosin painottaa, ettei tutkimuksen tarkoitus ollut tuottaa liikuntasuosituksia, vaan selvittää, miten liikunnan terveyttä edistävä vaikutus näkyy solutasolla. Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Cell Metabolism.

Aiemmin on havaittu, että vanhempien isien lapset sairastuvat herkemmin autismin kirjon häiriöihin.

Mitä vanhempi isä, sitä enemmän lapsen perimässä ilmenee täysin uusia geenimutaatioita, kertoo uusi islantilainen tutkimus.

Tällaiset uudet mutaatiot syntyvät munasolun hedelmöittyessä, mutta niitä ei ole kummankaan vanhemman omassa perimässä. Ne siis syntyvät vanhempien sukusoluissa.

Jokaisella meistä on keskimäärin 70 tällaista mutaatiota. Kyse on yleensä yhden emäsparin mutaatioista eli niin sanotuista snipeistä, tai emäsparin poistosta tai lisäyksestä.

Valtaosa niistä on täysin harmittomia. Joskus nämä mutaatiot voivat kuitenkin johtaa ongelmiin.

”Huomattavan suuri osa lasten harvinaisista sairauksista syntyy geenimutaatiosta, joita kummallakaan vanhemmalla ei ole. On tärkeä selvittää, mistä tämä johtuu”, kertoo tutkija Kári Stefánsson Reykjavikin yliopistosta New Scientist -lehdessä.

Näyttääkin siltä, että 80 prosenttia uusista mutaatiosta tulee isältä. Näitä mutaatioita ilmenee sitä enemmän, mitä vanhempi isä on.

Erot isien ja äitien sukusoluihin kertyvissä mutaatioissa johtuvat siitä, että naisilla on jo syntyessään kaikki munasolut, kun taas miehet tuottavat jatkuvasti uusia siittiöitä.

Tällöin myös mutaatioiden riski kasvaa.

Ihmisen genetiikan professori Leo Schalkyk Essexin yliopistosta vertaa mutaatioiden syntymistä ja vaikutusta siihen, kuin paukuttaisi vasaralla auton moottoria.

”On mahdollista, että se lyömisen jälkeen toimii paremmin, mutta suurempi todennäköisyys on, että vasara vain kimpoaa pois tai rikkoo jotain.”

Aiemmin on huomattu esimerkiksi, että vanhempien isien lapsilla on hieman muita suurempi todennäköisyys sairastua autismin kirjon häiriöihin.

Toisaalta he näyttävät myös pärjäävän muita paremmin koulussa.

Tutkimuksessa ei selvitetty, miten nyt havaitut mutaatiot vaikuttavat. Ne näyttäisivät kertyvän kromosomiin 8p, mutta ei vielä tiedetä, mitä tämä merkitsee.

Kyseisen kromosomin alueella sytosiini-guaniini -mutaatioita tapahtuu 50-kertaisella tahdilla muuhun perimään nähden.

Mutaatioiden syntyä selvitettiin kartoittamalla liki 15 000 islantilaisen perimä. Perimää verrattiin tutkittujen henkilöiden vanhempiin, lapsiin ja sisaruksiin. Tutkimuksen julkaisi Nature.