Säännöllinen hikiurheilu pitää solut nuorina. Kuva: Tuomas Selänne

Lievä liikunta ei riitä pitämään soluja nuorina.

Solujen vanhenemista voi hidastaa liikunnalla, mutta pelkkä kevyt kuntoilu ei käy. Hengästymiseltä ja hikoilulta ei pidä säästää itseään, jos haluaa soluilleen lisää elinaikaa.

Solujen iästä kertoo niin sanottujen telomeerien pituus. Telomeerit ovat kromosomien päässä olevia ylimääräisiä dna:n pätkiä, jotka lyhenevät hitusen aina solun jakautuessa. Mitä vanhempia olemme, sitä lyhyempiä ovat telomeerimme.

Säännöllinen hikiliikunta näyttää kuitenkin pitävän telomeerit pitkinä. Tähän viittaa Brigham Young -yliopiston tutkimus, jossa verrattiin eri tason liikkujien telomeereja.

Ahkerilla kuntoilijoilla oli pisimmät telomeerit. Heidän solujensa biologinen ikä oli siten arviolta yhdeksän vuotta nuorempi kuin niillä, jotka eivät liikkuneet lainkaan. Ero oli edelleen jopa seitsemän vuotta niihin, jotka liikkuvat vain kohtalaisesti.

Yllättävää kyllä, lievästi liikkuvien ja liikkumattomien telomeerit olivat kutakuinkin saman mittaiset.

”Jos haluat todella hidastaa biologista vanhenemista, näyttää siltä, että vähäinen liikunta ei riitä. Täytyy treenata säännöllisesti kovalla tasolla”, sanoo tutkimuksen tehnyt professori Larry Tucker yliopiston tiedotteessa.

Kovan treenaamisen tasolle nainen yltää tämän tutkimuksen perusteella, kun juoksee viisi kertaa viikossa puoli tuntia. Miehen lenkkien pitää kestää 40 minuuttia.

Telomeerien pituuden ja treenin välistä yhteyttä ei Tuckerin mukaan täysin tunneta. Kenties telomeerit tykkäävät siitä, kun kuntoilu vähentää elimistössä tulehdusta ja oksidatiivista stressiä.

Tutkimuksen julkaisi Preventive Medicine.