Maailman tärkeimmän ravintokasvin perimä ei ole järin suuri, mutta siitä löytyy yllättävän paljon geenejä. Tutkijoiden mukaan 440 miljoonaan dna-emäspariin on pakkautunut 32 000-56 000 geeniä, todennäköisesti enemmän kuin ihmisellä.

Science –lehti julkaisi tänään kahden riisilajin genomin raakaversiot. Japanissa viljeltävän Japonica-riisin lukivat läpi sveitsiläisen maatalousjätin Syngentan tutkijat. Indica-riisin urakoivat kiinalaisista ja yhdysvaltalaisista yliopistotutkijoista koostuva ryhmä. Laji on yleinen Etelä-Kiinassa sekä Etu- ja Taka-Intiassa. Tutkijat pitävät riisin genomin ratkomista jopa tärkeämpänä kuin ihmisen geenikarttaa. Tulosten toivotaan poikivan mm. nykyistä satoisampia lajikkeita.

Tiedon käytöstä on jo ehtinyt syntyä kiistaa. Vaikka Syngentan sekvenssi julkaistiin Science-lehdessä, se ei ole kaikkien tutkijoiden vapaasti käytettävissä. Tiedeyhteisön ärtymys on kuitenkin pakottanut Syngentan neuvottelupöytään. Sen sekvenssi siirrettäneen verkkoon, kun kansainvälisen riisin genomihankkeen tulokset julkaistaan vuoden 2002 loppupuolella.