Yhdysvaltalais-japanilainen tutkijaryhmä on löytänyt riisin (Oryza sativa) perimästä aktiivisia dna-jaksoja, jotka vaihtavat paikkaa kasvin genomissa. Tutkijat kutsuvat näitä miniatyyrimäisiä hyppiviä geenejä eli transposoneja MITE-elementeiksi (miniature inverted-repeat transposable element). Aktiiviset dna-jatksot pystyvät myös tekemään itsestään kopioita uuteen paikkaan. MITE-elementit toimivat kuin tietokonevirus, joka lisääntyy monistamalla itseään tiedostoissa.

Riisi perimä on viljelykasvien pienimpiä, vain 430 miljoonaa emäspäria. Suurin osa siitä on niin sanottua roska-dna:ta, ylimääräistä ainesta, jolla ei ole arveltu olevan merkitystä solujen toiminnalle.

Geneetikko Susan Wesslerin johtama ryhmä etsi merkkejä aktiivisista transposoneista riisin japonica- ja indica-lajikkeiden genomeista, jotka on vastikään julkaistu. Identtisiä elementtejä löytyi molemmista lajikkeista. Osalta kuitenkin puuttui kyky koodata proteiineja, joten ne eivät pysty ”hyppäämään”. Tarkempi selvitys paljasti genomeista itsenäisiä transposoneja, jotka auttavat toisia siirtymään paikasta toiseen.

Naturessa julkaistu havainto vahvistaa nobelisti Barbara McClintockin ideaa, jonka mukaan hyppivät geenit ovat perimän muokkaajia ja evoluution raaka-ainetta. McClintock osoitti jo 1950-luvulla, etteivät maissin geenit pysy asemissaan, vaan pomppivat perimässä paikasta toiseen altistuessaan esimerkiksi kuivuudelle.