Riista on terveellisempää murkinaa kuin rehulla ruokitun naudan pihvi, raportoi

Riista on terveellisempää murkinaa kuin rehulla ruokitun naudan pihvi, raportoi European Journal of Clinical Nutrition. Riistaeläinten lihan rasvahappokoostumus selittää osaltaan sen, miksi esi-isämme säästyivät elintasosairauksilta.

Purduen ja Coloradon yliopistojen tutkijat tekivät kemiallisen analyysin 10 000 vuotta sitten eläneen keräilijä-metsästäjän ruokavaliosta, joka koostui kasviksista, kalasta ja erityisesti riistasta. Tutkijat vertasivat saksanhirven, muulipeuran ja hanka-antiloopin ja toisaalta tuotantoeläinten lihaskudosta toisiinsa. Villeinä laiduntavien sorkkaeläinten liha osoittautuivat selvästi vähärasvaisemmaksi. Rasva sisälsi myös enemmän hyviä omega-3-rasvahappoja, jotka alentavat kolesterolia ja vähentävät veren hyytymisherkkyyttä, jotka puolestaan pienentävät sepelvaltimotaudin vaaraa. “Villieläinten lihan rasvahappokoostumus on sopusoinnussa sydänyställisten ruokavaliosuositusten kanssa”, korostaa professori Bruce Watkins Purduen yliopiston tiedotteessa. Koska riistavarat eivät riitä ruokkimaan maapallon nykyistä väestöä, yksi mahdollisuus olisi muokata ruokinnan avulla lihakarjan rasvahappokoostumusta.