Fossiloitunutta luuydintä. Kuva: Maria McNamara

Ydin oli säilynyt miljoonia vuosia vanhassa luussa.

Viime vuonna tutkijat löysivät 68 miljoonaa vuotta vanhasta Tyrannosaurus rexin luusta hyvin säilyneitä verisuonia. Nyt Dublinin University Collegen paleontologi Maria McNamara on pannut vielä paremmaksi: Hän löysi kymmenen miljoonaa vuotta vanhojen sammakkoeläinten fossiloituneista jäänteistä luuydintä. Parhaiten säilyneissä näytteissä keskeistä verisuonta ympäröi kaksi luuydinrinkiä, joista sisempi on keltainen ja ulompi punainen.

McNamara havaitsi luuytimen tutkiessaan espanjalaisesta rikkikaivoksesta 1950-luvulla kerättyjä näytteitä. Eräs hauraista luista oli mennyt käsittelyssä rikki, ja punainen luuydin pilkisti esiin. Jatkotutkimuksissa ilmeni, että kymmenessä prosentissa 56 tutkitusta näytteestä oli fossiloitunutta luuydintä.

Luuytimen löytyminen näin vanhoista näytteistä on hämmästyttävää, sillä se on herkimmin pilaantuvia kudoksia. Luun kuori voi kuitenkin estää bakteereja tunkeutumasta luuytimeen, ja sopivissa olosuhteissa ytimelle jää aikaa fossiloitua.

McNamaran mukaan fossiloituneet luuytimet voivat olla paljon luultua yleisempiä. Niistä ei vain tiedetä, koska kukaan ei halua rikkoa arvokkaita museonäytteitä. Nyt McNamaran ryhmä etsii luuytimistä jälkiä rasva- ja aminohapoista.

Tutkimuksen julkaisi Geology-lehti. Lue lisää Sciencen sivuilta.