Kuva: Anton Nossik, Wikimedia Commons

Imetyksen hyötyä tutkittiin hiirikokeella.

Vauva saa äidinmaidosta vasta-aineita jo siinä vaiheessa, kun elimistön oma kypsymätön puolustusjärjestelmä ei niitä vielä tuota. Äidiltä saatujen vasta-aineiden hyöty voi ulottua läpi elämän, vahvistaa hiirillä tehty yhdysvaltalainen tutkimus, jonka julkaisi Pnas-lehti.

Ennestään tiedettiin, että äidinmaidon vasta-aineet estävät imeväisen suolessa tulehduksia, estävät mikrobeja pääsemästä suolesta elimistöön ja muokkaavat mikrobistoa suolelle edulliseksi. Lisäksi on ollut aiempia viitteitä siitä, että imetyksestä jäisi etuja myöhemmänkin elämän ajalle.

Selvittääkseen asiaa tarkemmin Eric Rogiers Kentuckyn yliopistosta Lexingtonista työtovereineen poisti osalta hiiriemoista kyvyn tuottaa poikasilleen vasta-aineita maidossa.

Normaalimaitoa imeneiden hiirenpoikasten suolisto voi odotetulla tavalla paremmin kuin vasta-aineetonta maitoa saaneiden. Vasta-aineetonta maitoa imeneiden poikasten imusolmukkeista löytyi bakteereita, eli suolen limakalvo ei toiminut kunnollisena suojaseinämänä.

Vieroitusaikaan mennessä poikasryhmille oli kehittynyt erilainen suolistomikrobisto, niin että vasta-aineetonta maitoa juoneiden lajisto muistutti tulehduksellisista suolistosairauksista kärsivien ihmislasten mikrobistoa.

Kun hiiret kasvoivat aikuisiksi, mikrobiston erot vielä korostuivat. Lisäksi hiiriryhmien suolen sisäpinnan solujen geenit toimivat eri tavoin. Eroja näkyi esimerkiksi sellaisissa geeneissä, jotka säätelevät ihmislasten alttiutta tulehduksellisille suolistosairauksille.