Kuva: Richard Miller, U-M Medical School.

Rna ei olekaan pelkkä dna:n juoksupoika, vaan se voi itsekin kantaa geneettistä informaatiota sukupolvesta toiseen.

Rna ei olekaan pelkkä lähetti- ja kopiokone, vaan se voi dna:n tavoin itsekin siirtää perimää sukupolvesta toiseen.

Tämän yllättävän havainnon teki Minoo Rassoulzadegan kollegoineen Nizzan yliopistosta. He havaitsivat, että hiiren Kit-geeni uhmaa Mendelin perinnöllisyyslakeja.

Kit-geenin mutanttiversio aiheuttaa hiirille valkeat sukat ja valkean hännänpään. Kun tutkijat risteyttivät hiiriä, joilla oli yksi tavallinen ja yksi mutantti-Kit-geeni, lähes kaikille hiirivauvoille muodostui valkoinen hännänpää – sellaisillekin, jotka olivat perineet kaksi tuiki tavallista Kit-geeniä.

Tutkijat osoittavat Nature-lehdessä, että mutantti-Kit tuottaa poikkeuksellisia määriä lähetti-rna-molekyylejä, jotka kertyvät mutanttihiirien siittiöihin. Kun tätä mutantti-rna:ta ruiskutaan normaalialkioihin, jälkeläiset saavat valkoisen hännänpään.

Näyttää siltä, että siittiöt voivat kuljettaa rna-molekyylejä hedelmöityneeseen munasoluun, missä ne kykenevät hiljentämään normaaligeenin. Rna-molekyyleillä voikin siis olla huomattavasti suurempi vaikutus perimään kuin on luultu.