Uusi laite paljastaa, miten leijuminen onnistuu kovissa puuskissa.

Robottisiipi paljastaa, miten leijuminen onnistuu tuulenpuuskissa.
Uusi laite paljastaa, miten leijuminen onnistuu kovissa puuskissa. Robottisiipi paljastaa, miten leijuminen onnistuu tuulenpuuskissa.

Uusi laite analysoi, miten kolibri pysyy ilmassa paikoillaan kovassakin tuulessa.

Miten kolibrit pystyvät vastustamaan tuulenpuuskia?

New Mexicon osavaltionyliopiston ja Eindhovenin yliopiston tutkijat etsivät vastausta rakentamalla kolibrinsiipeä mallintavan robotin.

"Kolibrit eivät lennä kuin muut linnut, vaan niiden siivet vispaavat kahdeksikkoa. Näin synnyttämistään ilmavirtauksista ne saavat tarvitsemansa nostovoiman, selitti B.J. Balakumar Los Alamosin laboratoriosta Yhdysvaltain fysikaalisen seuran DFD-kokouksessa tänään.

Siipien kulma on alasvedossa hyvin suuri. Ylösvedossa ne kääntyvät nopsasti ympäri ja muodostavat saman tein pyörteen siipien toiselle puolelle.

"Kovakaan tuuli ei niitä hetkauta, koska ne sopeuttavat siipien kulman nopeasti puuskiin", Balakumar sanoi.

Tutkijat testaavat leijumista robottisiipensä avulla eri voimakkuuksisissa tuulissa ja yrittävät löytää algoritmin, josta poikisi käyttökelpoinen ornitopteri. Sellaista kun voisi ryhmän mukaan käyttää esimerkiksi tiedustelussa.