Vanhassa postikortissa romaniperhe matkaa Ranskassa.

Dna-analyysi vahvistaa yhteisen historian.

Euroopan 11 miljoonan nykyromanin kielessä, elintavoissa ja uskonnossa on kirjoa, mutta kansalla on yhteinen alkuperä, vahvistaa kansainvälinen tutkijaryhmä Current Biologyssä.

Romanien alkuperästä ja levittäytymisestä uupuu historiallisia dokumentteja, joten Manfred Kayser Rotterdamin Erasmus-yliopistosta eurooppalaisine kollegoineen ryhtyi täyttämään tietoaukkoa geenien avulla. Tutkijat keräsivät ja analysoivat dna-näytteitä 13:sta eri puolilla Eurooppaa asuvista romaniryhmistä. Tulokset vahvistivat aiemmat kielitieteelliset analyysit, joiden mukaan romanit ovat kotoisin Intiasta.

Geenien perusteella romanien synnyinkodiksi ja -ajaksi tarkentui pohjoinen tai koillinen Intia noin 1500 vuotta sitten. Eurooppaan romanit levittäytyivät todennäköisesti Balkanin kautta noin 900 vuotta sitten.

Vaikka Lähi-idän ja Kaukasuksen seutujen tiedetään vaikuttaneen romanikieleen, tutkijat löysivät hyvin vähän merkkejä yhteisestä geneettisestä sukulaisuudesta eurooppalaisromanien ja noilla alueilla nykyisin asuvien ryhmien välillä.