Valkoiset käyrät esittävät Linnunradan röntgensäteilyä, taustakuva infrapunasäteilyä Kuva: NASA/RXTE-COBE/Revnivtsev et al.

Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa erottaneet, että Linnunrataa ympäröivä röntgensäteily tulee sadoista miljoonista yksittäisistä tähdistä.

Röntgensäteilystä muodostuvan taustasäteilyn alkuperää on yritetty selvittää jo pitkään. Sen lähteeksi on ehdotettu tähtien välisiä kuumia kaasupilviä. Ongelmana on ollut kaasun alkuperä ja sen säilyminen. Linnunradan historiaan on näet vaikea sovittaa niin monta supernovaräjähdystä, että kaasua olisi tarpeeksi. Toiseksi kuuma kaasu leviäisi pian avaruuteen.

Nyt Rossi Explorerin kymmenen vuoden aikana tekemistä röntgenhavainnoista on tehty kartta, joka osuu yksiin Linnunradan tähtiä jäljittävän infrapunakartan kanssa (kuva). Tästä on päätelty, että röntgensäteilykin on peräisin yksittäisistä tähdistä.

Mihail Revnivtsevin työryhmän kertoo johtopäätöksistään Nasan tiedotteessa. Jos ne osoittautuvat oikeiksi, galaksimme tutkijat pääsevät monesta pulmasta.