Variksen lento voi loppua karotenoidien puutteeseen. Kuva: Alpo Roikola / Wikimedia Commons

Talintintin vatsa haalistuu, ja variksen sulat pehmenevät.

Ihmisen tähteillä elävät linnut ovat alkaneet kärsiä karotenoidien puutteesta.

Karotenoidit ovat pigmenttivärejä, mutta ne osallistuvat myös lintujen sikiönkehitykseen ja immuunipuolstukseen. Karotenoidit värjäävät esimerkiksi kananmunankeltuaisen sekä lintujen keltaiset, oranssit ja punaiset höyhenet. Niitä on pääasiassa kasviksissa, mutta linnut saavat niitä syömällä hyönteisiä, jotka ovat popsineet karotneidipitoisia kasvinosia.

Puute näkyy nopeasti lintujen höytenpuvussa. Kehnosta saannista kertovat havainnot, joiden mukaan esimerkiksi talitiaisten keltainen vatsa on kaupungissa hailakampi kuin maaseudulla.

Karotenoidien puutteella voi olla vakavampiakin seurauksia, arvioi ekologian ja ympäristönsuojelun dosentti Timo Vuorisalo Turun yliopistosta. Suomen kaupungeissa on viime vuosina havaittu lentokyvyttömiä ja valkolaikkuisia varislintuja. Valkoiset laikut kertovat pigmenttihäiriöistä, ja lentokyvyttömyys johtuu siipisulkien jäämisestä liian pehmeiksi.

Kehno ruokavalio piinaa useita muitakin eläimiä, mutta aina syy ei ole ihmisessä. Jos olet Tieteen tilaaja, lue koko juttu alla olevasta linkistä.

Roskaruoka riuduttaa kaupunkilintuja