Isorotasta ( Rattus norvegicus ) tuli eilen kolmas nisäkäs, jonka genomi on käyty läpi perinpohjaisesti. Sen koko dna:n emäsjärjestyksen julkaisi Nature -lehti verkkosivullaan. Rotan edelle ehtivät vain hiiri ja ihminen. Lisäksi simpanssin perimästä on tehty karkea versio.

Rotalla näyttäisi olevan suunnilleen saman verran geenejä kuin ihmiselläkin, noin 25 000. Niistä 90 prosenttia on molemmille lajeille yhteisiä, mutta emäsparien määrässä ihminen päihittää rotan. Rotalla emäspareja on 2,75 miljardia, meillä 2,9.

Lähes jokaiselle ihmisen tautigeenille löytyy todennäköisesti vastinpari rotasta. Tarkka geenikartta korostaa entisestään laboratoriorottien merkitystä ihmisen sairauksien mallin. Se auttaa tutkijoita löytämään tautigeenejä ja erottelemaan geenien ja ympäristötekijöiden osuutta sairauksien synnyssä. Rottahanketta johdettiin texasilaisen Baylorin lääketieteellisen yliopiston genomikeskuksesta ja siihen osallistui 20 laboratoriota kuudesta eri maasta.