Milloin syöt on yhtä tärkeää kuin mitä syöt.

Milloin ruokailet? Kellonaika voi ratkaista lihomisesi, raportoivat yhdysvaltalaistutkijat Cell Metabolism –lehdessä.

Salk-instituutin tutkijat selvittivät ruoka-aikojen merkitystä hiirillä. Kun runsasrasvaisella ruokavaliolla olleiden hiirten syömiset rajoitettiin kahdeksan tunnin sisään, ne söivät yhtä paljon kuin verrokit, jotka saivat ruokaa kellon ympäri, mutta eivät lihoneet niin kuin ne. Ruoka-ajan rajoittaminen vähensi myös hiirten maksavaurioita sekä elimistön tulehduksia.

Tulos vihjaa, että kello kietoutuu kehnon ruokavalion vaikutuksiin.

"Jokaisella elimellä on kello", tutkimusta johtanut Satchidananda Panda selittää. Se tarkoittaa, että tiettyinä aikoina maksa, lihakset ja muut elimet työskentelevät kiivaasti ja toisina enemmän tai vähemmän lepäävät.

Aineenvaihduntarytmi on tärkeää kolesterolin hajottamiselle ja glukoosituotannolle, jotka käynnistyvät syödessämme ja sammuvat, kun emme syö. Kun hiiret tai ihmiset syövät läpi vuorokauden, rytmi voi sotkeentua.

"Kun syömme milloin sattuu, geenit eivät ole koskaan kokonaan pois päältä", Panda tarkentaa. "Se on sama asia kuin nukkuminen: jos et nuku hyvin yöllä, et ole oikein kunnolla hereillä päivälläkään ja työskentelet tehottomammin", hän vertaa.

Pandan mukaan säännölliset ruoka-ajat saattavatkin olla aliarvioitu konsti välttyä ylipainolta.

"On keskitytty vain siihen, mitä syödään, eikä siihen milloin se tapahtuu."