Kuva: Wikimedia Commons
Kuva: Wikimedia Commons

Ateriavälin sovittaminen voi helpottaa aikaerorasituksesta toipumista.

Aivojen hypotalamuksessa sijaitseva sisäinen kellomme tahdistaa elimistön valo-pimeä-rytmiin. Ruokailu tai ruoan puute voi kuitenkin kääntää sisäisen kellon viisareita. Silloin kun ruokaa on tarjolla, kannattaa nimittäin olla hereillä, erityisesti jos ravinto on vähissä.

Harvardin yliopiston tutkijat ovat nyt löytäneet hermosoluryhmän, joka tikittää ruoka-aikaa. Myös tämä tahdistin sijaitsee hypotalamuksessa. Se ottaa vastaan viestejä esimerkiksi vatsasta ja maksasta.

Ruokakello ottaa vallan, jos edellisestä ruokailusta kulunut aika venähtää. Silloin se siirtää elimistön uuteen rytmiin ja optimoi näin mahdollisuudet ruoan hankintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksen johtaja Clifford Saper kertoo, että ruokakelloa voi hyödyntää myös aikaerosta tai vuorotyörasituksesta toipumisessa. Kellon viritys vaatii noin 16 tunnin paaston. Jätä siis lentotarjoilut väliin, kun seuraavan kerran lennät Australiaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksen julkaisi Science

Sisältö jatkuu mainoksen alla