Aurinko. Kuva: Soho/Esa/Nasa

Aurinko ruskettaa ihoa tutkijoiden vanhan tutun p53:n ansiosta. Sama geeni suojaa myös syöviltä.

Tutkijat ovat löytäneet geenin, joka laukaisee ihon ruskettumisen. Kyseessä on syöpätutkijoiden vanha tuttu p53, jonka tuottama proteiini suojaa ihmisiä syöviltä. Sen toimintahäiriö taas löytyy luultavasti jokaisen syövän taustalta.

Kun iho altistuu auringon UV-säteilylle, ihon pinnalla sijaitsevat keratinosyytit alkavat erittää MSH-hormonia. Se sitoutuu ihon alla sijaitseviin melanosyytteihin, jotka ryhtyvät tuottamaan melaniinia. Tämän tuloksena iho saa kauniin rusketuksen, joka suojaa ihoa ultraviolettisäteilyn aiheuttamilta vaurioilta.

Vaikka rusketukseen johtava tapahtumaketju on tunnettu jo melko pitkään, sen molekylaarinen kytkin on ollut kateissa. David Fisherin johtama tutkijaryhmä bostonilaisesta Dana Farber -syöpäinstituutista jäljitti kytkimen p53-proteiiniin altistamalla ihosoluja UV-säteilylle ja mittaamalla epäilemiensä yhdisteiden pitoisuuksia. Ilmeni, että p53 lisääntyi jo tunnin kuluttua, kun taas MSH:n pitoisuus kohosi vasta kolmen ja muiden tapahtumaketjuun osallistuvien molekyylien vasta kuuden tunnin päästä altistuksesta.

Tutkijoiden mukaan p53 on luonnollinen kandidaatti rusketuksen säätelijägeeniksi, koska se korjaa dna:han syntyneitä vaurioita. Tutkijat arvelevat, että vanhemmiten ihoon syntyvät maksaläiskät ovat myös merkkejä p53:n aktivoitumisesta.

Tutkimuksen julkaisi Cell. Voit lukea siitä lisää myös