Weta-sirkka (<i>Hemidenina crassidens </i>) on hoitanut Uudessa-Seelannissa hiiren tehtävät. Kuva: George Gibbs.
Weta-sirkka (Hemidenina crassidens ) on hoitanut Uudessa-Seelannissa hiiren tehtävät. Kuva: George Gibbs.

...ei tule toimeen ilman sirkkaa.

Jos hiiriä ei olisi, ne olisi pitänyt keksiä!
Näin voi päätellä tuoreesta tutkimuksesta maailman ainoassa ekosysteemissä, jossa ei ole hiiriä. Siellä jättiläismäiset sirkat ovat vallanneet hiirien ekologisen lokeron.

Uusi-Seelanti on maailman eristyneimpiä maa-alueita, jossa ei ole ollut mitään pikkujyrsijöitä ennen 1800-lukua. Koska pikkujyrsijöillä on muualla maailmassa tärkeä ekologinen rooli kasvien siementen levittäjinä, Victorian yliopiston tutkijat selvittivät Caroline Duthien johdolla, onko pikkujyrsijöiden ekologiseen lokeroon ilmestynyt jokin muu laji. He syöttivät lentokyvyttömälle weta-sirkalle (Hemidenina crassidens ) eri kasvilajien siemeniä ja havaitsivat, että siemenet kulkeutuivat hyönteisen suoliston läpi vahingoittumattomina. Lisäksi sirkan suoliston läpi kulkeneet siemenet itivät paremmin kuin kontrollisiemenet, mikä viittaa mutualistiseen suhteeseen sirkan ja tiettyjen kasvilajien välillä.

Duthien mukaan maailmasta ei tiedetä yhtään toista hyönteistä, joka kykenisi levittämään siemeniä nisäkkäiden lailla ulosteidensa kautta. Hän ei myöskään tiedä vastaavaa tapausta, jossa kaksi niinkin erilaista eläintä kuin hyönteinen ja nisäkäs olisivat sopeutuneet samaan ekologiseen lokeroon.

Nyt tämäkin ainutlaatuinen tapaus on vaarassa hävitä, ironisesti hiirien, rottien ja muiden tulokaslajien saalistuksesta johtuen. Weta-sirkkaa tavataan enää vain etäisimmiltä saarilta.