Saastepilveä Intian yllä. Kuva: National Academy of Sciences

Intian yllä leijuu maailman suurin ruskea pilvi.

Riisisatojen hupeneminen Intiassa on saanut odottamattoman selityksen. Syynä on Intian yllä leijuva jättimäinen saastepilvi, joka pysäyttää osan auringonsäteistä ja muokkaa alueelle kuivemman ja viileämmän pienilmaston.

Riisisatojen pienenemiselle Intiassa on tarjottu lukuisia selityksiä, kuten hintojen lasku, kastelujärjestelmien rapistuminen, maaperän köyhtyminen ja teknologinen taantuma. Maximilian Auffhammer Kalifornian yliopistosta ja Veerabhandran Ramanathan tulivat kuitenkin toisenlaiseen tulokseen yhdistettyään historialliset tiedot riisisadosta nykyaikaiseen ilmastomalliin. Tutkijoiden mukaan sadot olisivat suurempia ilman saastepilviä ja vielä suurempia, jos kasvihuonekaasut lisäksi vähenisivät.

Saastepilvien on ajateltu hidastavan ilmaston lämpenemistä, koska ne estävät auringon säteilyä pääsemästä maahan. Tutkijat kuitenkin tähdentävät, että saastepilvillä on haitallisia paikallisia vaikutuksia, jotka voivat pitkällä aikavälillä johtaa maailmanlaajuiseen riisipulaan. Intian yllä leijuva pilvi peittää erästä maailman tärkeimmistä riisinviljelyalueista.

Tutkimuksen julkaisi PNAS