Lantion sädehoitoa. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Radiation_therapy.jpg>Wikimedia Commons</A>.
Lantion sädehoitoa. Kuva: Wikimedia Commons.

Uusi menetelmä suojaa terveitä soluja sädehoidolta ja samalla jopa tehostaa kasvaimen tuhoutumista.

Pittsburghin yliopiston tutkijat ovat keksineet keinon suojata terveitä soluja, kun syöpäpotilaalle annetaan sädehoitoa.

Yli puolet kaikista syöpäpotilaista saa ainakin muiden hoitojen ohella sädehoitoa, mutta samalla kun säteily tappaa syöpäsoluja se tuhoaa myös terveitä. Tämä aiheuttaa sivuvaikutuksena muun muassa pahoinvointia, oksennusta, iho-oireita sekä heikkoutta ja väsymystä. Pitkäaikainen altistus säteilylle voi johtaa normaalin kudoksen arpeutumiseen ja tuhoutumiseen, sanoo tutkija Jeff Isenberg.

Hän tunnisti kollegoineen biokemiallisen mekanismin joka voi vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu niin syöpäsoluille kuin terveillekin soluille, kun ne altistetaan säteilylle.

He havaitsivat hiirikokeissa, että estämällä erästä molekyyliä kiinnittymästä reseptoriin solun pinnalla tavallinen kudos saa lähes täyden suojan sekä normaaleja että hyvin suuria säteilyannoksia vastaan.

"Hädin tuskin uskoimme mitä näimme", Isenberg sanoi. "Tämä dramaattinen suojavaikutus ilmeni ihossa, lihaksessa ja luuytimen soluissa, mikä on hyvin rohkaisevaa."

On epäilty, että lähestymistavat jotka suojaavat terveitä soluja myös tarkoittamatta suojaavat kasvaimen soluja, mutta tässä tapauksessa kävi päinvastoin. Tutkijat eivät tiedä syytä tähän.

Tutkimuksen raportoi Science Translational Medicine.