Lantion sädehoitoa. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Radiation_therapy.jpg>Wikimedia Commons</A>.
Lantion sädehoitoa. Kuva: Wikimedia Commons.

Uusi menetelmä suojaa terveitä soluja sädehoidolta ja samalla jopa tehostaa kasvaimen tuhoutumista.

Pittsburghin yliopiston tutkijat ovat keksineet keinon suojata terveitä soluja, kun syöpäpotilaalle annetaan sädehoitoa.

Yli puolet kaikista syöpäpotilaista saa ainakin muiden hoitojen ohella sädehoitoa, mutta samalla kun säteily tappaa syöpäsoluja se tuhoaa myös terveitä. Tämä aiheuttaa sivuvaikutuksena muun muassa pahoinvointia, oksennusta, iho-oireita sekä heikkoutta ja väsymystä. Pitkäaikainen altistus säteilylle voi johtaa normaalin kudoksen arpeutumiseen ja tuhoutumiseen, sanoo tutkija Jeff Isenberg.

Hän tunnisti kollegoineen biokemiallisen mekanismin joka voi vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu niin syöpäsoluille kuin terveillekin soluille, kun ne altistetaan säteilylle.

He havaitsivat hiirikokeissa, että estämällä erästä molekyyliä kiinnittymästä reseptoriin solun pinnalla tavallinen kudos saa lähes täyden suojan sekä normaaleja että hyvin suuria säteilyannoksia vastaan.

"Hädin tuskin uskoimme mitä näimme", Isenberg sanoi. "Tämä dramaattinen suojavaikutus ilmeni ihossa, lihaksessa ja luuytimen soluissa, mikä on hyvin rohkaisevaa."

On epäilty, että lähestymistavat jotka suojaavat terveitä soluja myös tarkoittamatta suojaavat kasvaimen soluja, mutta tässä tapauksessa kävi päinvastoin. Tutkijat eivät tiedä syytä tähän.

Tutkimuksen raportoi Science Translational Medicine.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.