Lantion sädehoitoa. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Radiation_therapy.jpg>Wikimedia Commons</A>.
Lantion sädehoitoa. Kuva: Wikimedia Commons.

Uusi menetelmä suojaa terveitä soluja sädehoidolta ja samalla jopa tehostaa kasvaimen tuhoutumista.

Pittsburghin yliopiston tutkijat ovat keksineet keinon suojata terveitä soluja, kun syöpäpotilaalle annetaan sädehoitoa.

Yli puolet kaikista syöpäpotilaista saa ainakin muiden hoitojen ohella sädehoitoa, mutta samalla kun säteily tappaa syöpäsoluja se tuhoaa myös terveitä. Tämä aiheuttaa sivuvaikutuksena muun muassa pahoinvointia, oksennusta, iho-oireita sekä heikkoutta ja väsymystä. Pitkäaikainen altistus säteilylle voi johtaa normaalin kudoksen arpeutumiseen ja tuhoutumiseen, sanoo tutkija Jeff Isenberg.

Hän tunnisti kollegoineen biokemiallisen mekanismin joka voi vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu niin syöpäsoluille kuin terveillekin soluille, kun ne altistetaan säteilylle.

He havaitsivat hiirikokeissa, että estämällä erästä molekyyliä kiinnittymästä reseptoriin solun pinnalla tavallinen kudos saa lähes täyden suojan sekä normaaleja että hyvin suuria säteilyannoksia vastaan.

"Hädin tuskin uskoimme mitä näimme", Isenberg sanoi. "Tämä dramaattinen suojavaikutus ilmeni ihossa, lihaksessa ja luuytimen soluissa, mikä on hyvin rohkaisevaa."

On epäilty, että lähestymistavat jotka suojaavat terveitä soluja myös tarkoittamatta suojaavat kasvaimen soluja, mutta tässä tapauksessa kävi päinvastoin. Tutkijat eivät tiedä syytä tähän.

Tutkimuksen raportoi Science Translational Medicine.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?