Jos sähköautoja olisi paljon, voisivat ne  viilentää kuumia suurkaupunkeja kesähelteillä. Kuva: Michal Klajban, Wikimedia Commons
Jos sähköautoja olisi paljon, voisivat ne viilentää kuumia suurkaupunkeja kesähelteillä. Kuva: Michal Klajban, Wikimedia Commons

Jos sähköautot olisivat korvanneet koko Pekingin autokannan kesällä 2012, olisi kaupungin keskilämpö laskenut yhden asteen.

Sähköauto näyttää olevan oikeasti cool ainakin suurissa kaupungeissa. Se lämmittää kaupunkia noin viidenneksen vähemmän kuin auto, joka kulkee bensiinillä.

Isoihin kaupunkeihin muodostuu keskikesällä paikallisilmasto. Suuresta kaupungista tulee lämpösaareke. Keskilämpö voi olla useita asteita korkeampi kuin ympäröivällä maaseudulla.

”Yleistyvien sähköautojen yhteyttä ilmastonmuutokseen voi olla vaikea löytää. Tämä on yksi keino laskea yhteyttä”, sanoo tutkija Jianguo Liu. Hän johti tutkimusta ja Rachel Carsonin kestävän kehityksen CSIS-instituuttia Michiganin yliopistossa.

Yhdenkin asteen ero voi merkitä kaupungissa hyvinvoinnille paljon, sanoo Liu. Tutkijat laskivat, että jos sähköautot olisivat korvanneet koko Pekingin autokannan kesällä 2012, olisi kaupungin keskilämpö laskenut yhden asteen.

Hiilipäästöt olisivat vähentyneet 11 779 tonnia päivässä. 

Liun mukaan ajoneuvot ja viilentävät ilmastointilaitteet ovat ne kaksi tekijää, jotka vaikuttavat eniten kaupunkien lämpösaarekkeiden syntyyn.

Jos sähköauton lataussähkö on tuotettu hiilivoimalla, ei se kohenna koko hiilitasetta, vaikka tuottaiskin kaupunkiin vähemmän lämpöä. Kaikkien hyötyjen ja haittojen taseeseen pitää laskea myös, kuinka paljon itse auton tekeminen saastuttaa. 

Kaupungin keskilämpöön vaikuttavat myös teollisuuden päästöt, esimerkiksi ilmaan päässeet aerosolit.

Tutkimuksen julkaisi Naturen Scientific Reports.