Mahdollisuus ladata sähköauton akut todella nopeasti helpottaisi niiden käyttöä. Kuva: Mike Blake / REUTERS
Mahdollisuus ladata sähköauton akut todella nopeasti helpottaisi niiden käyttöä. Kuva: Mike Blake / REUTERS

Penn State -yliopiston kehittelemään akkuun voisi ladata 320 kilometriä toimintasädettä vain kymmenessä minuutissa.

Uusi Pennsylvanian osavaltionyliopiston tutkijoiden kehittämä akkutekniikka nopeuttaisi huomattavasti sähköautojen aukkujen latausta.

Ryhmä on rakentanut akkuihin uudenlaisia kennoja, joiden luvataan lataavan akkuihin sähköä 320 ajokilometrin edestä kymmenessä minuutissa. Tämä vastaa noin 400 kilowatin lataustehoa.

Jos nykyisissä sähköautoissa olisi tällaiset akut ja ne kestäisivät tuollaisia lataustehoja, niin pieni kaupunkiauto Nissan Leaf latautuisi tyhjästä täyteen viidessä minuutissa. Sadan kilowattitunnin akulla varustettu Tesla Model S täyttyisi vartissa. Virtaa riittäisi 500 kilometrin ajoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin siis periaatteessa. Kennoja on testattu vasta laboratoriossa. Tutkimus julkaistiin Joule -tiedelehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kovia lataustehoja rajoittaa tutkijoiden mukaan se, että litiumioniakkuun muodostuu tehokkaassa latauksessa litiumkerrostumia. Ne lyhentävät akun käyttöikää.

Professori Chao-Yang Wangin ryhmä keksi, että jos akkua lämmitetään ensin hyvin nopeasti ja sitten taas jäähdytetään, akku kykenee ottamaan huimasti virtaa vaurioitumatta.

Kokeessa litiumionikennoihin lisättiin nikkelirakenne, jonka avulla akku voitiin esilämmittää 60 asteeseen alle 30 sekunnissa. Nopean lämmityksen ja jäähdytyksen ansiosta kennot kestivät tehokasta latausta ilman haitallisten litiumkerrostumien syntyä.

”Olennaista on akun nopea lämmitys. Muuten akku on korkeassa lämpötilassa liian pitkään, mikä aiheuttaa vakavia vaurioita”, Wang sanoo tiedotteessa.

Kennot kestivät 1 700 lataussykliä kovalla teholla ennen kuin niissä näkyi kulumisen merkkejä. Se on samaa luokkaa kuin nykyisten sähköautojen litiumioniakkujen luvataan kestävän.

Lataussykli tarkoittaa akun lataamista tyhjästä täyteen, ja 1 500 lataussykliä vastaa ajomatkassa yli puolta miljoonaa kilometriä.

Mahdollisuus ladata sähköauto vain kymmenessä minuutissa voisi tehdä sähköautoilusta nykyistä houkuttelevampaa niille, joille lyhyet latausajat matkan päällä ovat kynnyskysymys.

Pennsylvanian yliopiston tutkijat aikovat kehittää seuraavaksi viidessä minuutissa ladattavia akkuja.

”Se vaatii erittäin vakaita elektrolyyttejä ja aktiivisia materiaaleja nyt kehittämämme itselämpiävän rakenteen lisäksi”, Wang sanoo.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12818

jussipussi kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:
No niin, tankkaa autosi meillä niin talo tarjoaa pullakahvit odotellessasi, jolloin jäljelle jäävä kysymys olisi enää että miten tankattava energia on tuotettu, meinaan että jos kivihiilellä, niin se on hiilijäljeltään paljon pahempi kuin bensalla/dieselillä ajaminen.

"Sähköautojen synnyttämät hiilidioksidipäästöt ovat jo nyt paljon pienempiä kuin polttomoottoriautojen, kertoo tällä viikolla julkaistu tutkimus. Ero kasvaa tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa sähköautojen eduksi entisestään, kun sähköntuotanto siirtyy kohti uusiutuvia energianlähteitä.

Bloomberg NEF:n tekemän arvion mukaan sähköautojen synnyttämät hiilidioksidipäästöt olivat viime vuonna noin 40 prosenttia pienemmät kuin polttomoottoriautojen päästöt.

Sähköautot eivät tietenkään synnytä hiilidioksidipäästöjä ajaessaan, mutta ne käyttävät sähköä, jota voidaan tuottaa fossiilisilla polttoaineilla. Analyysissä on vertailtu sähköautojen käyttämän sähkön hiilijalanjälkeä polttomoottoriautojen päästöihin.

Analyysissä ei ole huomioitu sitä, että sähköauton valmistamisessa syntyy enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriauton valmistamisessa.

EROT SÄHKÖAUTOJEN eduksi päästöissä olivat tutkimuksen mukaan suurimmillaan Isossa-Britanniassa, missä on paljon uusiutuviin energianlähteisiin perustuvaa sähköntuotantoa. Sähköautojen päästöt olivat kuitenkin polttomoottoriautoja pienempiä myös Kiinassa, missä hiilivoiman osuus sähköntuotannosta on paljon suurempi.

”Kun polttomoottoriauto tulee pois tuotantolinjalta, sen päästöt kilometriä kohti ovat lukittuja, mutta sähköautoille ne putoavat joka vuosi, kun sähköverkosta tulee puhtaampi”, sanoo liikenneanalyytikko Colin McKerracher BNEF:stä."

https://tekniikanmaailma.fi/laskelma-sahkoautojen-co2-paastot-ovat-40-pi... .

Pitää huomioida akuston tuotannosta syntyvät pästöt ja siitä millä energiatuotannollisisn keinoin ladattava sähkö on tuotettu, akuston lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen tarvittava energia tankattaessa plus vielä sähkönjakeluverkoston aiheuttama tehonhävikki etc.

Siinä käy helposti niin että Jussilla on äkkiä pussit tyhjänä tässä autojen eri energiamuodoista käytävässä hiilipäästöväittelyssä kun huomioidaan kaikki faktat jos ja kun tarkoitusensa on  puolustaa sähköautoilua vähäpäästöisempänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla